×

Recensie

Electronic

01 maart 2018

B. Fleischmann

Stop Making Fans

Geschreven door: Frank Gesink

Uitgebracht door: Morr Music

Stop Making Fans B. Fleischmann Electronic 4 B. Fleischmann – Stop Making Fans Written in Music https://writteninmusic.com

De Oostenrijkse multi-instrumentalist- en electronicproducer B. Fleischmann is al een oude rot op het Berlijnse platenlabel Morr Music. Een label dat zich al jaren specialiseert in een specifieke mix van rock, folk en electronic. Vaak, introspectief, melancholisch en dromerig met een hang naar singer-songwriter muziek. Ook Fleischmann past in dat hokje, door ambient, rock en folk vaak mooi te verweven. Zijn in 2012 uitgekomen album I’m Not Ready for the Grave is één van zijn meest introspectieve en zoekt vaak de singer-songwriter kant op.

Zijn nieuwe album heet Stop Making Fans en even denken we dat hij een grapje maakt, want de eerste tracks gaan zeer toegankelijk en aanstekelijk van start.  Een combinatie van droge praatvocalen, gitaar, piano en beats houdt het luchtig. Tot we bij We’ve Heard the Talking Heads Talking, waar plotseling gefreakte krautrock synths en technobeats samenkomen in een climaxend geheel. Dat sjabloon is heel lang de sfeer die dit album oproept: freaky synths, hard doorpompende beats en mantra-achtige vocalen. In een minder dominante rol horen we ook gitaar, percussie, drums, piano en basgitaar. Vaak speelt hij deze zelf in, maar in sommige gevallen is daar de ondersteuning van een backingband.  De meeste experiment en ook de grootste climax komt in Wakey Wakey, waar zelfs ene vleugje UK Garage te horen valt. De lange, instrumentale krautjam Hand In haalt alles uit de kast en combineert percussie, synths, fluit, bas en zelfs fluittonen tot een spannend geheel.

Het is wellicht niet de meest toegankelijke muziek, maar als je kunt verdwalen in de kraut- en technomix kun je er veel plezier aan beleven. Maar op het eind van het album verandert er plots iets, als de analoge instrumenten meer op de voorgrond treden en duetvocalen van Gloria Amesbauer een belangrijke rol gaan spelen. Een dreigende sfeer wordt gecreëerd door drones en rare elektronische effecten, maar een emotionele pop- en postrock-klank overheerst opeens.  Dit valt het best te horen in het schattige Hello Hello, dat ons net iets te gezapig klinkt. Gelukkig klinkt afsluiter Endlless Stunner weer als de heerlijke krautjam die we van eerder op het album gewend waren, met het verschil dat hier niet de elektronica overheerst, maar juist de analoge  instrumenten, zoals piano, gitaar en shakers.

Nu weten we het nog steeds niet: Stop Making Fans, is het een grap? Waarschijnlijk niet, maar overduidelijk wel een plagerige opmerking van een eigenzinnige muzikant die precies doet waar hij zin in heeft. Soms vliegt hij daarbij heerlijk uit de bocht, een andere keer juist de emotie opzoekend.



  1. Here Comes the A Train
  2. You're the Spring
  3. We've Heard the Talking Heads Talking
  4. There Is a Head
  5. It's Not Enough (met Gloria Amesbauer)
  6. Wakey Wakey
  7. Hand In
  8. Stop Making Fans
  9. The Pros of Your Children (met Gloria Amesbauer)
  10. Little Toy (5:59)
  11. Hello Hello (met Gloria Amesbauer)
  12. Endless Stunner