Prachtig nieuws: Derde album The Gloaming op komst
Door op 15 januari 2019

Band: The Gloaming
Album_title: The Gloaming 3
Genre: Eigentijds, roots, world
Label: Real World Records

Wij kunnen nu al niet meer wachten…. Op 22 februari zal van The Gloaming niet alleen een nieuw album uitkomen maar zullen ze op diezelfde avond ook hun wereldtour aftrappen in het Utrechtse TivoliVredenburg. 22 februari is dus de absolute avond om vrij te houden! Vandaag is het nieuwe album The Gloaming 3 met de vrijgave van tracks Áthas (Joy) en Sheehan’s Jigs officieel aangekondigd.

Het tweede album van de Iers/Amerikaanse band haalde bij ons de #1 positie in de jaarlijst van 2016. Het was een ronduit magistrale plaat waarop de band, in navolging van hun verpletterende debuut, hun geluid door folk en eigentijds beïnvloed, wederom naar een nieuwe dimensie bracht. De tour die volgde op het album werd een wereldwijde zegetocht en de band wordt onderhand onder de meest belangrijke ter wereld geschaard.

Nog even ter opfrissing: The Gloaming is de band van fiddle meester Martin Hayes, gitarist Dennis Cahill, sean-nós zanger Iarla Ó Lionáird, ‘hardanger innovator’ Caoimhin Ó Raghallaigh en de uit New York afkomstige invloedrijke pianist Thomas Bartlett en heeft de wereld met twee albums volledig veroverd. Met hun vernieuwende folksound veroverde de band met hun debuut The Gloaming en opvolger The Gloaming 2 (hun muziek is gelukkig vele malen spannender dan hun albumtitels) de belangrijkste podia van de wereld.

3

Hun derde album, voor het gemak The Gloaming 3 genoemd, werd afgelopen najaar, in de Reservoir Studio’s in New York opgenomen. Een verandering dus, omdat hun eerste albums in de vermaarde Real World studio’s in Bath werden opgenomen, tevens de thuisbasis van hun platenlabel (inderdaad Real World, het label ooit gestart door Peter Gabriel). Zoals ook bekend gemaakt werd is dit album en de uitgebreide tour die er op volgt, voorlopig even het laatste dat we gaan horen van de band. Na 2020 nemen ze een break van hun gezamenlijke werkzaamheden om zich even volledig op eigen projecten te kunnen storten.

gloaming-vinyl

Net als voor de eerste twee albums is het artwork verzorgd door het geweldige duo Shana & Robert ParkeHarrison. Ook werd met de aankondiging van het nieuwe album een mooie toelichting van de vermaarde Ierse schrijver Colm Tóibín toegevoegd die we hier maar even onder plaatsen:

What you notice first in the work of The Gloaming is the energy that comes from the clash and then the connection between tradition and innovation, between following contours that have been inherited and then creating a new tonal realm for that very inheritance. The music is nourished by diversity and range, it is open to the world, but it is also rooted in Ireland; it comes from a close study and deep knowledge of a tradition strong enough to be played with and enriched.

In the music of The Gloaming, there is also a tension between complexity in studio work and arrangement and a sort of simplicity and directness in the way the music hits the listener’s nervous system. In the playing of Martin Hayes and Caoimhín Ó Raghallaigh there is always a melancholy undertone which becomes more forceful as the music lifts and entertains the possibility of joy, paying attention to the rhythm and the melodic line while offering homage to high and hard-won emotion.

Iarla Ó Lionáird’s voice has a force that is both haunting and tender. In the versions here of poems ranging from a lament by the seventeenth century poet Eoghan Ruadh Mhac an Bhaird to work by twentieth century poets such as Seán Ó Riordáin and Liam Ó Muirthile, Ó Lionáird has a lovely way of lingering on a note, taking his time on a phrase, varying the way he approaches a line ending. The stark power of his singing is tempered by sheer musical intelligence that is matched by the playing of Dennis Cahill and Thomas Bartlett (Bartlett’s restrained and inspired playing on The Pink House is masterly.)

When you listen to a track like Doctor O’Neill on this album, what emerges is the brilliant intuition and unique tact of the band. Listen to Caoimhín Ó Raghallaigh as solo player on a hardanger d’amore on the opening of this track being slowly joined by other instruments. The aim is control and subtlety, the maintenance of a single emotion, and then the release of a soaring energy. The ensemble offers a dynamic play between the instruments that, like so much of the music on this album, creates a rare and exhilarating kind of beauty.

Colm Tóibín