Keir Vine – Instance
Door op 20 december 2018

Artiest: Keir Vine
Album_title: Instance
Genre: Eigentijds
Release_date: 11/16/2018
Label: Trestle Records
Rating: Vier sterren (4)
Instance Keir Vine
4
4

Multi-instrumentalist Keir Vine kennen we natuurlijk vooral van zijn bijdragen in de Portico Quartet waar hij niet alleen de hang bespeelt maar tevens toetsen en synths. Ook maakte hij de afgelopen jaren volop muziek voor films en theaterproducties en was hij al net zo met nieuwe muziek betrokken bij het maken van installaties in galerieën. Daarnaast runt hij met aan aantal anderen een studio in Hackney die ze Studio 9 hebben gedoopt.

Tussen al die werkzaamheden door had hij ook nog de tijd om Instance te maken. Een album dat hij ontwikkelde terwijl hij in Suffolk een residentie had. Het is een album geworden vol elektronische sfeerschetsen vermengt met ‘field recordings’ gemaakt in zijn directe omgeving. Dat levert een intiem en muzikaal super interessant portret op. En op Trestle Records, het label uit Oost-London dat pioniert in nieuwe instrumentale muziek.

Vine maakte die ‘field recordings’ op elke plek waar hij een herinnering kon opdoen of al had. Zo bewerkte hij opnamen van een gezongen stroom van bewustzijn van een vriend vlak na een epileptische aanval maar net zo goed van zijn eigen hart tijdens een ziekenhuisbezoek. Ook een joodse ijskar die altijd in de zomer door de wijk rijdt en puur het geluid, vooral de galm, binnen in een oude verlaten kerken vonden een plek op het album.

De muziek die hij voor het album verzamelde heeft ruimte en locatie als uitgangspunt die gevoed door de ‘field recordings’ een geheel eigen persoonlijke sfeer heeft verkregen. Geen van de ‘field recordings’ zijn trouwens integraal te beluisteren, er zit altijd een filter of effect overheen om de vervreemding optimaal te houden. Geluidenverzamelaar als hij is, zowel op persoonlijke basis als in het alle geluiden ontdekkend op de instrumenten die hij bespeelt, is Vine een zichzelf immer uitdagende componist.

Instance begint met een aantal stukken die om de ‘field recordings’ heen draaien en gelijk een vervreemdende sfeer creëren. Het zijn intrigerende composities die door synths ingekleurd worden, soms met bas en sax versterkt. Track als Hench Chant en het ongrijpbare Meditation no.1 vallen daarbij gelijk het meest op. Pas bij de vijfde track van het album, het atmosferische Wavey Blade, laat Vine de muziek volledig voor zichzelf spreken in een wel heel fijne sfeerschets.

Ook het met woordloze zang verrijkte Under Water is een prachtige track. Vanuit de piano opgezet en met die fijne galm die kerken zo kenmerkt opgenomen. Het is het tot ruim 16 minuten uitgerekte Acceptance dat het hoogtepunt van het album genoemd mag worden. Wat een weergaloos mooie sfeer weet Keir in die track met synths neer te leggen. Verstilling in optima forma die imponeert en je even volledig wegtrekt van het aardse bestaan. En wat kunnen we dat ontzettend goed gebruiken in deze hectische wereld.

Tracklisting Instance:

  1. Bob The Dog
  2. Hench Chant
  3. Uncle Doovey’s Return
  4. Meditation no. 1
  5. Wavey Blade
  6. Audiogram
  7. Under water
  8. Acceptance

Written in Music Nieuwsbrief