John Zorn – The Concealed
Door op 26 augustus 2013

Soundsid: 3185804

John Zorn wordt 2 september 60 en dat was de afgelopen maanden te merken. Met een gezelschap van getrouwen trok hij deze zomer een spoor langs tal van Europese en Noord-Amerikaanse (festival)plaatsen met een avondvullend programma waaronder Moers, Victoriaville, London, Warschau, Rotterdam, Gent, San Sebastian, Lissabon. Binnenkort gaat hij naar de Cité de la Musique in Parijs en als hoogtepunt het Miller Theatre van de Columbia University in New York (zie het verslag op All About Jazz van de Zorn-Tag in Moers).

Op The Concealed komt de grote diversiteit van Zorn toegankelijk doch sophisticated in een droombezetting samen: pianist John Medeski, violist Mark Feldman, cellist Erik Friedlander, bassist Trevor Dunn, vibrafonist Kenny Wollesen en slagwerker Joey Baron, een combinatie van Bar Kokhba en The Dreamers. Iedereen, van welke generatie of culturele achtergrond dan ook, zal in deze muziek vertrouwde elementen aantreffen, zijn dejá vu momenten beleven. Het album heeft een soortgelijke impact als het Book Of Angels No. 10: Lucifer van Bar Kokhba.

John ZornZorns meesterschap: al deze vertrouwde elementen niet alleen onder een noemer samen te voegen maar ze ook een onnavolgbare klank en feel mee te geven die de muziek zo vitaal, geloofwaardig, pakkend, meeslepend en in die hoedanigheid toegankelijk maakt. Daarin heeft het ensemble van musici een cruciale rol. Het gaat hier om superbe musici die als uitvoerende over een lange periode met Zorns werk en werkwijze vertrouwd zijn.

Zorns werkwijze is een dynamische cyclus van eenzaam componeerwerk en voortvarend uitvoerwerk zowel in concertsituaties als in de opname-studio die elkaar voeden. Het is een scheppingssituatie van korte lijnen met een breed spectrum aan muzikale en culturele elementen. Zorn is geen artiest die op een kernelement voortborduurt of eindeloos over een grote worp zit te piekeren. Hij is de gedrevene op permanent Wanderschaft, peregrination. Zijn werk getuigt van zijn niet aflatende zwerftocht door uitdagende artistieke en mystieke contreien die hij telkens vorm poogt te geven en aan  omgeving geeft. ‘Gift’ figureert hier in de dubbele betekenis: als gave en als geven. Het gaat bij Zorn niet om het ultieme werk, de perfectie. Het gaat om manifestatievormen van het heterogene, het elkaar doordringende, transgressive wat je slechts in bewogen Wanderschaft kunt beleven. Zorn heeft daarvoor een sociale en artistieke vorm en zijn uitdrukkingswijze gevonden die grote impact heeft gehad en nog steeds heeft.

Als momentopname daarvan moge dienen wat op het Tzadik-label binnen een paar maanden van Zorn is verschenen c.q. binnenkort gaat verschijnen:

Dreamachines [#8308]

Werken geïnspireerd door William S. Burroughs en Bryon Gysion. Met Joey Baron (drums), Trevor Dunn (bass), John Medeski (piano) en Kenny Wollesen (vibrafoon).

In Lambeth – Visions From The Walled Garden Of William Blake [#8309]

Werken geïnspireerd door de romantische Engelse dichter William Blake. Met The Gnostic Trio: Bill Frisell (gitaar), Carol Emanuel (harp), Kenny Wollesen (vibrafoon).

John Zorn And Thurston Moore: [email protected] [#7643]

Improvisaties van deze twee musici.

Hiervan getuigt ook zijn Arcana-reeks waarvan inmiddels 6 delen zijn verschenen. De reeks bevat verhelderende, verbluffende, verbeeldende, vermakelijke bijdragen van een groot aantal musici over hun benadering van muziek.

Arcana IV: “With this fourth volume in the Arcana series, John Zorn has again assembled broad testimony to the cause in an infinity of dialects, wildly diverse but unified with an intent on delivering a range of personal reports that ruminate not only the state of the art in music today, but offer an illuminating view into the deepest crevices of our culture on the move in this most interesting of times.” (Pat Metheny)

Arcana V: For this special edition, Arcana focuses on the nexus of mysticism and spirituality in the magical act of making music. Far from an historical overview or cold musicologist’s study, these essays illuminate a fascinating and elusive subject via the eloquent voices of today’s most distinguished modern practitioners and greatest occult thinkers, providing insights into the esoteric traditions and mysteries involved in the composition and performance of the most mystical of all arts.

Arcana VI: The acclaimed Arcana series is a small step toward educating the interested listener about the inner workings of the artistic process and is a major source on new music theory and practice in the 21st century. Rather than an attempt to distill or define a musician’s work, Arcana illuminates via personal vision and experience through manifestoes, scores, interviews, notes and critical papers written by the practitioners themselves.

Terug naar The Concealed: delen daaruit zijn samen met stukken van het Book Of Angels no. 20 op 31 augustus a.s. in het programma Karavanserai op de concertzender te horen. Daarna is het on demand te beluisteren. Ook op YouTube is het een en ander te vinden: Passage To Essentuki (The Concealed) en Nights In Marrakech (Dreamachine).

Tracklisting The Concealed:

  1. Persepolis
  2. The Hidden Book
  3. Passage To Essentuki
  4. Pathway Of Fire
  5. Towards Kafiristan
  6. Kavanah
  7. Back To Bokhara
  8. The Silver Thread
  9. The Dervish
  10. The Way Of The Man
  11. Amu Darya
  12. A Portrait Of Moses Cordovero
  13. Visitation Of The Night Angels
  14. Life Is Real Only Then, When “I Am”

Written in Music Nieuwsbrief