×

Recensie

Eigentijds

10 mei 2017

Jessica Moss

Pools of Light

Geschreven door: Frank Gesink

Uitgebracht door: Constellation Records

Pools of Light Jessica Moss Eigentijds 4 Jessica Moss – Pools of Light Written in Music https://writteninmusic.com

De Canadese Jessica Moss is een violiste en vocaliste die onder andere een vaste waarde is binnen het postrock- en kamermuziekgezelschap. van A Silver Mt. Zion. Daarnaast speelt ze een grote rol bij de klezmermuziek van Black Ox Orkestar. Waar eerder dit jaar haar collega Rebecca Foon weer solo van zich liet horen heeft Moss nu ook haar solodebuut. Gewapend met viool, stem en synthesizers als haar basiselementen. Het resultaat klinkt soms minimaal, dan weer triest en bombastisch.

Pool of Light gaat van start met Entire Populations, waar gelijk de klezmer-invloeden van Black Ox Orkestar goed naar voren komen. Meerdere lagen viool worden op elkaar gestapeld, vergezeld van donkere drone-klanken. Meteen vanaf het begin wordt de compositie gekenmerkt door een verstikkend trieste en dwingende sfeer. Als Moss haar op elkaar gestapelde  vocalen vervolgens laat klinken als wolvengejank sluipt er eenzaamheid en een schreeuw naar aandacht bij de luisteraar naar binnen. Dit wordt vervolgens versterkt wanneer ze een concrete zin laat domineren: “Entire populations………Oh , we can’t see”, herhaalt ze steeds weer en weer. De simpele zin zet ons aan het denken, want negeren we onze geliefden, de hele levende wereld, of simpelweg één bepaalde bevolkingsgroep? Wat zien we niet? Kiezen we er bewust voor om ons af te sluiten, of gaat het onbewust?

De composities Glaciers I en II zijn anders van toon. Door een minder dwingende, zelfs dromerige klank krijgen we meer ruimte om een eigen wereld- en sfeer te creëren die bij de muziek past. Al geven ritmische, mantra-achtige vocalen in het begin nogal een ongemakkelijk, desorienterend gevoel. Later komt er rust in de compositie, veroorzaakt door hypnotiserende (synth) drones, zeer minimale vioolklanken en zalvende vocalen. Zelfs al voelt het door de gelaagdheid van de muziek alsof we soms verdrinken in een draaikolk van psychedelische effecten en ongrijpbaar dromerige sferen.

De kracht van Jessica Moss is dat ze slechts met viool, haar stem, effectpedalen en subtiele synthesizers de touwtjes stevig in handen heeft. Zo weet ze de luisteraar te manipuleren tot het voelen van bepaalde emoties, of juist vrij te laten om weg te glijden in een eigen droomwereld. Het is toveren met gevoel en sfeer; de balans vinden tussen het tastbare en ontastbare.



  1. Entire Populations, Pt. I
  2. Entire Populations, Pt. II
  3. Entire Populations, Pt. III
  4. Entire Populations, Pt. IV
  5. Glaciers I, Pt. I
  6. Glaciers I, Pt. II
  7. Glaciers II, Pt. I
  8. Glaciers II, Pt. II