×

Recensie

Eigentijds

05 oktober 2017

Brooklyn Raga Massive

In C

Geschreven door: Philippe De Cleen

Uitgebracht door: Nothern Spy

In C Brooklyn Raga Massive Eigentijds 4.5 Brooklyn Raga Massive – In C Written in Music https://writteninmusic.com

Brooklyn Raga Massive, opgericht in 2011, is een collectief van progressieve muzikanten die hun wortels hebben in de Indiase klassieke muziek. Zij besloten om in navolging van het Coltrane Raga project het klassieke In C van de Amerikaanse componist Terry Riley (1935-..) te tackelen, een compositie die tot de canon van de klassieke werken behoort en onder meer beschreven wordt als “het anthem van de global village’. Op zich geen gekke zet, want Riley zelf is in zijn werk duidelijk beïnvloed door Indiase klassieke muziek en bestudeerde het jarenlang. Dat schept sowieso al een connectie.

Riley bedacht in 1964 de compositie. Vanuit theoretisch standpunt kon deze compositie door een oneindig aantal performers uitgevoerd worden. In zijn conceptuele eenvoud was de door minimalistische ritmiek gekenmerkte compositie erg invloedrijk. In C werd sindsdien talloze keren hernomen, zowel in de wereld van de klassieke muziek, in de avant-garde (zo zagen we o.a. een In C performance door Adrian Utley van Portishead & co) als in de wereld van de globalere muziek (o.a. Africa Express).

Om maar te zeggen: de compositie blijft in die erg uiteenlopende contexten als een huis staan. Al kan het natuurlijk soms ook mis gaan. Dat heeft deels te maken met het heel open karakter en de enorme creatieve vrijheid waarmee de compositie uitgevoerd kan worden : zo komen met een erg beperkte bezetting de finesses van het repetitieve niet altijd goed tot uiting. Daar tegenover staat dat In C een vitale en transformerende kracht in zich heeft die luisteraars héél diep kan raken.

Brooklyn Raga Massive wordt voor deze bewerking aangevoerd door muzikale directeur en sitarspeler Neel Murgai die ons een liveopname serveert. Voor het eerst wordt dit ‘westers’ meesterstuk onder handen genomen door een orkest van raga muzikanten, met instrumenten als sitar, sarod, tabla, bansuri, oud, dulcimer, viool, cello, vocals, bas, gitaar, cajon,riq,.. . Riley zelf gaf op basis van een vroege performance enkele suggesties zoals het gebruik van sommige patronen en de vrijheid om solo’s en improvisatie aan te wenden, zodat spontaniteit tot grote schoonheid en opwinding kan leiden.

Het beluisteren van deze In C versie vergt in eerste instantie een zekere openheid en ontvankelijkheid voor de luisteraar die doorgaans gewend is aan westerse popmuziek en dergelijke. Diezelfde openheid wordt op zijn beurt beloond met een muziekstuk dat een diepe spirituele dimensie heeft en telkens uniek is: elke versie is telkens héél anders van aard.

Bijzonder, dat is het minste dat je van deze hertaling kan zeggen. De opname bewijst dat In C ook in de context van Indiase klassieke muziek meer dan overeind blijft. Het is een avontuurlijke versie voor zowel uitvoerders als luisteraars die uitnodigend is en de luisteraar toestaat om zichzelf helemaal onder te dompelen in een unieke luisterervaring die vooral live gensters slaat.



  1. Raga Bihag Alap
  2. Cells 1-8
  3. Cells 9-11
  4. Cells 12-13
  5. Cells 14-6
  6. Cells 17-21
  7. Cells 22-27
  8. Cells 28-34
  9. Cells 35-41
  10. Cells 42-47
  11. Cell 48
  12. Cells 49-53 Jhalla