A Day In June: De start van een droom
Door op 09 januari 2018

In 2018 verzorgt Written in Music, als exclusieve mediapartner, de verslaggeving over het multidisciplinaire Nederlandse project A Day in June. We volgen graag de ontwikkeling van deze nieuwe, korte filmopera, omdat het volgens ons een uniek en een onafhankelijk muziekproject is. In deze eerste bijdrage maken we kennis met het project en de makers.

A Day in June wordt een korte filmopera. Een zogenaamd monodrama, dat vanaf de prille start dus wordt geschreven en gecomponeerd voor het medium film, in plaats van het theater. En waarbij ook beeldende kunst in de vorm van geschilderde portretten, ontwikkeld voor A Day in June, een plek in de film krijgen. Het project wordt in het najaar van 2018 afgerond en gepresenteerd.

Hoe zijn de vier initiatiefnemers, componiste/pianiste Marion von Tilzer, librettist Gerard Harleman, beeldend kunstenaar Ludo Winkelman en filmmaker Peter Sieben, tot dit project gekomen?
Een aantal jaar geleden maakte Sieben kennis met de muziek van Von Tilzer, toen zij met haar ensemble in het VPRO-televisieprogramma Vrije Geluiden muziek van Kirvani Revisited speelde. Een indrukwekkend album waarop westerse en oosterse klassieke muziek op organische wijze samenvloeien. Door het album rechtstreeks bij de componiste te bestellen, maakten Van Tilzer en Sieben nader met elkaar kennis en ontstond een muzikale vriendschap. Enige tijd later broedde Sieben op een abstracte, filosofische fictiefilm, gebaseerd op het idee dat het menselijk bewustzijn mogelijk een gemeenschappelijke bron elders heeft. Met daarin nieuwe muziek van Von Tilzer. Toen bleek dat Kirvani Revisited ooit een opera had moeten worden, die om productionele redenen niet realiseerbaar was, ontstond het idee om de gewenste abstractie te realiseren door de film in een opera-vorm te gieten.

Gezamenlijke liefde

Het opera-idee bleef een tijd rondspoken in de hoofden van Sieben en Von Tilzer. In 2015 maakte Sieben, vanwege het produceren van een tekst-videoanimatie voor Ludo Winkelman, kennis met deze beeldend kunstenaar. Winkelman bleek met librettist Gerard Harleman eerder aan operaprojecten te hebben samengewerkt. Na beluistering waren ook Winkelman en Harleman direct geboeid door de modern-klassieke muziekwereld van Von Tilzer. Enkele maanden later zagen de vier mensen bij een ontbijtontmoeting hun gezamenlijke liefde voor film, muziek, opera, beeldende kunst en poëzie worden bevestigd. En ontstond de droom om een operafilm te ontwikkelen. Daar komt veel bij kijken, zowel in productionele als in financiële zin, met alle bijkomende risico’s. Terwijl de vier makers daar nog geen gezamenlijke ervaring mee hadden opgedaan. De wens om die gezamenlijke ervaring te ontwikkelen via een korte operafilm leidde tot de geboorte van A Day in June. Opgezet als een monodrama (een opera met één acteur/zanger), met muzikale begeleiding van piano, viool en cello.

bos

Heteroniemen en stemmogelijkheden

Harleman ontwikkelt voor A Day in June het libretto, met als klassieke thema de zoektocht van een mens naar de vraag wie hij is en hoe een uitweg te vinden uit vastgelopen illusies. Deze zoektocht begint in de alledaagse drukte en brengt de kijker naar de innerlijke wereld van de hoofdpersoon. Voor het libretto werd Harleman geïnspireerd door het werk van de Portugese dichter Fernando Pessoa (1988-1935). Een begenadigd schrijver in de 20e-eeuwse literatuur, die een solitair leven leidde. Hij voerde in zijn werk meerdere heteroniemen (schrijverspersoonlijkheden) op, die de wereld, zichzelf en elkaar bekritiseerden, op zoek naar antwoorden op Pessoa zijn levensvragen.

Harleman heeft voor het libretto veel gesproken met Von Tilzer, omdat zij voor het componeren van de muziek altijd werkt vanuit de kern en opbouw van het verhaal. Waarbij zij ook in een vroeg stadium de stemmogelijkheden van de zanger wil kennen, om die in de compositie optimaal te kunnen benutten. Operazanger Mattijs van de Woerd vervult de hoofdrol in A Day in June en neemt de zangpartijen voor zijn rekening. Van de Woerd heeft als bariton in binnen- en buitenland opgetreden, o.a. met de Nationale Opera, de Nederlandse Bachvereniging en de Los Angeles Philharmonic. En werkte met dirigenten als Frans Brüggen, Reinbert de Leeuw en Jaap van Zweden. Hij heeft ervaring met zowel de traditionele klassieke muziek als met het werk van hedendaagse componisten.

Volgende week meer over A Day in June.

Crowdfunding t/m 21 januari 2018

A Day in June wordt mogelijk gemaakt door o.a. een mooie financiële bijdrage van de gemeente Alkmaar, het Prins Bernhard Cultuurfonds NH en diverse giften. Verder loopt de crowdfunding, voor de muziekopname en het sounddesign in een filmstudio, nog tot en met 21 januari 2018.

Wil je A Day in June óók steunen? Bekijk dan hier alle mogelijkheden op het bekende crowdfundingplatform ‘Voor de Kunst’. Doneren kan al vanaf 10 euro (online via iDeal of creditcard). Als dank bieden de makers je allerlei leuke tegenprestaties, van een bezoek aan de première in Alkmaar tot zelfs een huisconcert.