×

Recensie

Alternative

31 oktober 2018

Upper Wilds

Mars

Geschreven door: Frank Gesink

Uitgebracht door: Thrill Jockey

Mars Upper Wilds Alternative 4 Upper Wilds – Mars Written in Music https://writteninmusic.com

Upper Wilds is het project van de uit Brooklyn, USA komende Dan Friel. Die zou je misschien nog kunnen kennen van noise- en mathrockband Parts & Labor. Die verweefden op een verbluffende wijze pop,spacey psychedelica, techniek en herrie met elkaar tot 1 vloeiend geheel. Dat tintje spacey psychedelische zit zeker in Friel zijn bloed. Of noem het nerdy met effectpedalen en synthesizers spelen, vaak als een kind zo blij dat ‘ie weer een nieuw geluidje heeft gevonden. Juist dat enthousiaste, speelse gedeelte vinden we heel terug bij Upper Wilds.

Op het vorige jaar uitgekomen debuutalbum Guitar Module 2017 was dat nog een beetje ingehouden, maar op Mars gaan alle remmen los. Wat heeft Dan Friel dit keer voor speeltje gevonden dan?: nou, bijvoorbeeld een Zyvex effectpedaaltje met tremolo effecten die hij op zijn microfoon aansluit in opener Dead Mall. Voor een lange tijd hebben we bij de intro van dat lied het idee dat we naar een UK ravetrack aan het luisteren zijn, terwijl het slechts Friel is die wat ondefinieerbare klanken in zijn microfoon mompelt. Dat is “het” trucje van dit album, die piepende, door effectpedalen gezongen zang. Erg hoog en een beetje irritant, maar oh zo cool. We kunnen de luisteraar wel al meegeven, als je niet van dat geluid houdt hoef je niet aan het beluisteren van Mars te beginnen.

Als we dat gepiep even negeren (haast onmogelijk) horen we vooral een asociaal massief klinkend noisepop album met heerlijk samenzang en elementen van groovy stoner-riffs en spacey psychedelica. Die noise daar werkt ook de productie aan mee,, door niemand minder uitgevoerd door muzikant- en producer Martin Bisi. Die heeft met namen als Swans, Sonic Youth, Unsane, Cop Shoot Cop en Boredoms al de gehele noiserock elite in zijn studio gehad. Voor die samenzang zijn mensen als  Aaron Siegel (drumde op het vorige Upper Wilds album), Jason Binnick (The Flesh), Jeff Rosenstock |( Bomb The Music Industry!), Katie Eastburn (Young People en  Mark Shue (Guided By Voices) langs gewipt.

Massief en asociaal hard dus, zoals bijvoorbeeld goed te horen op Hellcoder. Friels speeltje en de gitaren nemen de leiding, voordat drums en bas een gat in je speakers beuken. Hard ja! Een blauwdruk voor de sound die we wel vaker terug horen op het album, zoals ook het met meer psychedelische riffs doorspekte Wine Flies. Maar wat gebeurt er nou als je al dat noiserock geweld eens zou weglaten? Zou dit album bijvoorbeeld akoestisch gespeeld kunnen worden? Jawel, luister maar eens naar de prachtige samenzang in het al aangehaalde Hellcoder, je zou het bijna willen meezingen. Die popgevoeligheid komt op een hoogtepunt in het iets transparanter en minder noisey klinkende Perfect Eyesight, waar de heerlijke zang van Katie Eastburn wat naief en zomers over zich heeft. Dit zouden hitjes zijn, als de muziek niet werd overspoelt met een dikke golf noise en spacey effecten. Maar gelukkig maar, want Dan Friel en zijn Upper Wilds leveren met Mars een heerlijk origineel en onbesuisd noisepop album af.



  1. Dead Mall
  2. Hellcoder
  3. Skylab
  4. Wine Flies
  5. Perfect Eyesight
  6. Mars
  7. Delmos
  8. Caveman
  9. Ex-Frontiers