×

Recensie

Alternative

16 mei 2019

The National

I Am Easy to Find

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: 4AD

I Am Easy to Find The National Alternative 4.5 The National – I Am Easy to Find Written in Music https://writteninmusic.com

Lukt het een band als The National nog steeds om te verrassen? Getuigende de laatste single Hairpin Turns had ik wel heel sterk mijn twijfels. Natuurlijk ligt de nadruk altijd wel bij het kenmerkende eigen stemgeluid van Matt Berninger. Hier duurt het een tijdje voordat het gewenningsproces tot de terechte waardering wordt omgezet. De tegendraadse zang gaat haaks tegen de muzikale omlijsting in, maar overtuigd na meerdere luisterbeurten wel weer. Zal de band het op hun achtste studio album I Am Easy to Find dan toch weer flikken? Laten we hierin eerlijk zijn. De tot in perfectie afgeleverde popplaten als Boxer en High Violet worden niet meer geëvenaard. Trouble Will Find Me volgt na de definitieve doorbraak. De verwachte eis om in deze lijn door te gaan, wordt niet gedurende de hele plaat bereikt. Het speelse elektronische EL VY uitstapje van de frontman, beschouw ik als zoekende bron voor het revancherende Sleep Well Beast. Daar zijn de postpunkinvloeden dominant aanwezig, terwijl ze op het oudere werk voornamelijk worden ingezet om de sfeer een mooi retro jaren tachtig gevoel te geven.

Het misleidende country-intro van You Had Your Soul With You hakt er op een vreemde manier in. Deze misdruk benadering laat je direct al flink transpireren. De verwachting is dat veel boze cd kopers met de kapotte nieuwe plaat verontwaardigd een ongepland versneld bezoek aan de platenzaak brengen. Maar degene die verder luistert, hoort vervolgens dat het weer perfect in het geheel past. The National haalt hier vrijwel hetzelfde geintje uit als Low op Double Negative met openingstrack Quorum doet. De door David Bowie bekend geworden bassiste Gail Ann Dorsey levert hier een aangename vocale bijdrage af. Van die ervaring maakt haar voormalige werkgever al in bloedstollende liveversies van Under Pressure gebruik, maar haar grootste kwaliteit ligt toch wel in de instrumentbeheersing. Het bezwaarlijke aan de prima opener is echter dat ze met de kenmerkende drums weinig origineel zijn. Het klinkt als een mash-up van eigen oud werk vermengd met een gloednieuwe track. Toch misstaat het in deze opbeurende song niet, waarmee The National duidelijk de lente aanbidden. Ook het benauwde is geheel bij Quiet Light met sfeervolle tegen ambient house leunend einde afwezig. Geheel tegen de verwachtingen in, laat The National de intimiteit achter zich. Dat de elektronica hierbij een grote rol vervult, is de op het EL VY project ingezette koerswisseling erfenis. Al mijmerend werkt Berninger zich door de song heen, waarbij je een kanttekening kan plaatsen of het afsluitende karakter in het voordeel werkt. Een beetje minder was passender geweest. Vanaf het dromerige Roman Holiday is hij juist verrassend in het heden geaard. Hier heeft zijn stem dan ook de prachtige dragende functie. Dat hij zich daadwerkelijk als rocker in Where Is Her Head opvoert is een van de vele cadeautjes die hij in petto heeft.

De afwisseling is voornamelijk in de meer georkestreerde passages te vinden die voor een open geluid zorgen of in de titelstuk I Am Easy to Find pianoklanken en het afsluitende Light Years. Maar de voornaamste toevoeging is absoluut het vele gastzangeressen gebruik. Hierdoor lijkt het net alsof Berninger beter zijn best doet. Vrouwelijk schoon roept toch andere kwaliteiten in een man op. Het haantjesgedrag geeft ook in deze business een inspirerende impuls. Dat hij zijn diepe zwaarmoedige stemgeluid zo eenvoudig voor dit prachtig in hogere regionen omwisselt in het stuwende The Pull Of You gitaarwerk is een verademing. Sharon Van Etten heeft The National in het verleden al vaker op weg geholpen, maar overtreft nu al het voorgaande. Lisa Hannigan is mede verantwoordelijk voor het Damien Rice succes, al wordt die naam helaas te weinig in combinatie met deze singer songwriter genoemd. Ook hier vervult op vier albumtracks een prominente rol. Folkzangeres Mina Tindle is als gitarist Bryce Dessner echtgenote in het verleden al vaker in beeld, hier krijgt ze in Oblivions de hoofdrol toegedeeld. Hoe bijzonder is het dat juist de perfectionistisch ingestelde Berninger zich kwetsbaar en onderschikkend opstelt, door zichzelf veel minder prominent te presenteren. Het partnerschap is er een van compromissen afsluiten. De draagkracht wordt opgesplitst, en het siert hem dat hij juist bij de dames aansluiting zoekt en niet andersom. Op een legale #Me Too wijze worden ze volledig misbruikt. Dominerend zijn ze op I Am Easy to Find aanwezig. De ene keer meer leading als hoofdvocalist, dan weer in de backings of als krachtig Dust Swirls in Strange Light koor.

Al tijden klinkt The National niet zo ruimdenkend en inspirerend. Alleen het sentimentele Not In Kansas bevindt zich op het randje zoete kauwgomballenpop, maar houdt zich wel passend staande. Dit buitenbeentje is geen eigen productie, maar een bewerking van indie collega’s Thinking Fellers Union Local 282 die het onder de naam Noble Experiment al eerder op Strangers from the Universe plaatsen. The National zoekt naar andere wegen om zichzelf te herdefiniëren. Deze gewaagde nieuwe stap maakt I Am Easy to Find een van de hoogtepunten van dit jaar. Van een band van dit kaliber verwacht je dat ze altijd maar in staat zijn om te overtuigen, vernieuwingsdrang en het blijven hangen in een eigen geluid rekent men dikwijls af. De hier bewandelde tussenweg, pakt overtuigend verfrissend uit. De aan de plaat gekoppelde indrukwekkende korte film van Mike Mills is bijkomstige overbodige luxe. The National verrast na een aantal herfstalbums met een heerlijk positief lentegeluid.



  1. You Had Your Soul With You
  2. Quiet Light
  3. Roman Holiday
  4. Oblivions
  5. The Pull Of You
  6. Hey Rosey
  7. I Am Easy To Find
  8. Her Father In The Pool
  9. Where Is Her Head
  10. Not In Kansas
  11. So Far So Fast
  12. Dust Swirls In Strange Light
  13. Hairpin Turns
  14. Rylan
  15. Underwater
  16. Light Years