The House of Love: victorie en chaos
Door op 23 mei 2016

The House of Love - FontanaOp 26 mei speelt The House of Love in Paradiso. Een kleine dertig jaar na hun eerste optreden in Nederland is de legendarische Britse indierockband terug voor een eenmalig optreden op het Europese vasteland. The House of Love was na het heengaan van The Smiths en voor de opmars van Stone Roses, de band waar velen hun hoop op gevestigd hadden. Die verwachtingen werden ook ingelost. Tussen 1987 en 1991 piekte de band met twee klassieke albums en memorabele singles als Christine, Shine On, Destroy The Heart en The Beatles & The Stones. Uiteindelijk bracht de band zes albums uit. De laatste plaat verscheen vrij recent, in 2013. Tijd om de geschiedenis van The House of Love nog eens uit de doeken te doen. Dit is deel 2 van deze serie.

1988: ondanks het succes van het debuutalbum was de band zich bewust van de beperkingen van het werken met een klein en dwars label als Creation. Volgens Chadwick had de elpee ook beter kunnen klinken als men met een ruimer budget had kunnen werken. De stap naar een ander label kwam steeds dichterbij en uiteindelijk verkaste de band naar major Fontana dat bereid was met een voorschot van 400.000 pond over de brug te komen. Rijk geworden met Tears For Fears en Def Leppard was dat bedrag voor Fontana geen probleem. Guy Chadwick en vooral Terry Bickers voelden zich er echter niet bepaald goed bij. Onder druk van onder meer Alan McGee ging de deal echter toch door.

Conflicten

De tweede plaat bleek een lastige bevalling. Ten eerste leek Fontana er vooral op uit The House of Love door te laten breken in Amerika met als gevolg een bovenmatige zucht naar grote refreinen en allerlei remixen. De band zag dit natuurlijk geheel anders zodat het opnameproces een gebed zonder end werd. Men versleet vier producers en meerdere studio’s in 1989. Vooral Terry Bickers en Guy Chadwick – twee compleet verschillende persoonlijkheden – gingen gebukt onder de commerciële druk enerzijds en de verlokkingen van de rock-‘n-roll anderzijds. Met als uiteindelijk resultaat dat het tweetal nauwelijks nog communiceerde en Chris Groothuizen en Pete Evans zich, in afwachting van enige progressie, bezig gingen houden met een ander muzikaal project.

De introverte Terry Bickers raakte steeds depressiever en de dominantere Guy Chadwick werd alleen maar moeilijker in de omgang. Uiteindelijk explodeerde de boel in 1989. Onderweg in de toerbus schold Terry Bickers Guy Chadwick uit en begon vervolgens bankbiljetten in brand te steken. Voor Bickers draaide het niet om het veroveren van de wereld. Nog meer dan bij zijn medebandleden stond bij Bickers het musiceren voorop. Het ‘bus-incident’ betekende het eind van Bickers in de groep.

The House of Love_

Butterfly

Ondertussen was er wel een album klaar voor release aan het begin van 1990. Hoewel ook deze tweede plaat geen titel meekreeg werd het album in de volksmond al snel Fontana of The Butterfly Album genoemd. En ondanks alle ellende was ook deze plaat weer uitermate sterk. Net als op het debuut wist The House of Love weer unieke, bijzondere popsferen te creëren via songs die energie gaven maar even hard ook onder de huid kropen. Het opnieuw opgenomen, prachtige Shine On werd overal opgepikt, net als de fraaie en ingetogen single The Beatles And The Stones. Uiteindelijk verkocht ‘The Butterfly Album’ een niet misselijke 400.000 stuks. Helaas voor de band was er geen gitarist van het kaliber Terry Bickers voorhanden en hadden Bickers en Chadwick in de pers voorlopig nog geen goed woord voor elkaar over.

De tournee werd uiteindelijk afgewerkt met gitarist Simon Walker en kende met een uitverkochte optreden in de Royal Albert Hall een enorme piek. Het was tevens de meeste succesvolle fase in het bestaan van de band. 1991 stond in het teken van uitrusten en wonden likken. Het bleef stil rondom The House of Love en het was de vraag of de band nog kon aanhaken en zich nog een eigen plaats kon verwerven nu groepen als Ride, My Bloody Valentine, Teenage Fanclub en Primal Scream de vaandeldragers van de alternatieve Britse indierock waren geworden. Om nog maar te zwijgen over al het Amerikaanse gitaargeweld dat vanaf eind 1991 de indie charts bestormde.

Binnenkort: deel 3 in deze serie.

Lees meer:

The House of Love: de snelle opmars naar succes

The House of Love: victorie en chaos

The House of Love: neergang en wederopstanding

Written in Music interview met Guy Chadwick

The House of Love – The House of Love (1988)

The House of Love – The House of Love (1990)