The House of Love: de snelle opmars naar succes
Door op 18 mei 2016

The House of LoveOp 26 mei speelt The House of Love in Paradiso. Een kleine dertig jaar na hun eerste optreden in Nederland is de legendarische Britse indierockband terug voor een eenmalig optreden op het Europese vasteland. The House of Love was na het heengaan van The Smiths en voor de opmars van Stone Roses de band waar velen hun hoop op gevestigd hadden. Die verwachtingen werden ook ingelost. Tussen 1987 en 1991 piekte de band met twee klassieke albums en memorabele singles als Christine, Shine On, Destroy The Heart en The Beatles & The Stones. Uiteindelijk bracht de band zes albums uit. De laatste plaat verscheen vrij recent, in 2013. Tijd om de geschiedenis van The House of Love nog eens uit de doeken te doen. Deze week deel 1.

The House of Love ontstond in 1986 nadat zanger Guy Chadwick in Melody Maker een advertentie had geplaatst waarin hij muzikanten uitnodigde een band te formeren. Chadwick, zoon van een militair en geboren in Hannover, was muzikaal gevormd door onder meer de The Velvet Underground, The Doors, The Only Ones en The Jesus & Mary Chain. Het duurde niet lang of de band was een feit: Chris Groothuizen, oorspronkelijk uit Nieuw-Zeeland, werd de bassist en de Duitse Andrea Heukamp bracht gitaar en zang.  Extra gitaarkracht werd gevonden bij de talentvolle Terry Bickers. Pete Evans, een vriend van Chadwick, nam na enig aandringen de rol van drummer op zich.

De naam van de band, The House of Love, kwam van de roman A Spy In The House of Love van Anaïs Nin, uit 1954. De band wist zich vlot te ontwikkelen tot een aardige live-act en al in 1987 speelde men met interessante groepen als Felt en The Triffids. Een korte toer door Nederland (met Echo & The Bunnymen) vormde de eerste brug naar het vasteland van Europa. Ook deelde The House of Love het podium met The Mighty Lemon Drops, een band waar men veel van leerde. Een rol als voorprogramma van Zodiac Mindwarp bleek overigens een minder goed idee. Dit bleef na aanvaringen met het publiek beperkt tot een enkele show.

Creation

Guy Chadwick was inmiddels dertig jaar, aan zijn tweede huwelijk toe en stond op het punt vader te worden. Na de voor hem niet al te succesvolle jaren tachtig had hij honger naar succes. Zijn blik was gericht op het label Creation, de thuishaven van The Jesus & Mary Chain. De zaken kwamen snel in een stroomversnelling terecht: The House of Love kon in 1987 verrassend vlot bij Creation tekenen en bracht met Shine On zijn eerste single op het label uit. Guy Chadwick was niet tevreden over de opname maar Creation-baas Alan McGee hoorde er potentie in. En terecht: het nummer zou het schoppen tot NME Single of the Week. Eind 1987 kreeg de band zijn eerste tegenslag te verwerken: Andrea Heukamp verliet de band. Vooral Guy Chadwick en Terry Bickers waren hier behoorlijk door aangeslagen.

House of LoveAls kwartet nam The House of Love in korte tijd zijn debuutalbum op. De songs waren al veelvuldig live gespeeld en dat kwam goed uit. Creation was een klein label en er was niet veel geld en tijd. Derhalve werkte de band zonder vaste producer. Al met al een lastig proces waarbij er in korte tijd vele verschillende geluidsmixen werden geprobeerd voordat de plaat ‘af’ was. In mei werd de verbluffend mooie single Christine uitgebracht, een even ruwe als betoverende en hallucinerende song die door John Peel grijs werd gedraaid. Dat gold ook voor de hierop volgende single, het net zo mooie, uptempo Destroy The Heart, een oud nummer van Chadwick dat in een nieuw jasje was gestoken. Ook deze song werd door John Peel flink gedraaid. Aan het eind van het jaar voerde Destroy The Heart John Peels Festive 50s aan en was de song ook in de top 5 van de NME-jaarlijst te vinden.

Het titelloze debuutalbum van The House of Love werd in juni 1988 uitgebracht en bleek een voltreffer, een even romantische als verontrustende gitaarplaat met poëtische en psychedelische trekken. Het waren vooral Chadwicks bedwelmende bariton en indringende, kernachtige teksten en Terry Bickers’ geestverruimende gitaarlijnen die de plaat naar een hoger niveau tilden. Een uniek en dus hoopgevend geluid aan het eind van de jaren tachtig, een periode waarin ingeblikte muziek overal oprukte en veel postpunkbands over hun hoogtepunt heen waren of al niet meer bestonden. The House of Love werd in één klap een naam van betekenis, de band domineerde de indielijsten, stond op de voorkant van zowel de NME als de Melody Maker en de elpee was verreweg de succesvolste plaat van Creation tot dan toe. De band speelde door heel Engeland en trok in 1988 ook met succes door Europa.

Binnenkort: deel 2 in deze serie.

Lees meer:

The House of Love: victorie en chaos

The House of Love: neergang en wederopstanding

Written in Music interview met Guy Chadwick

The House of Love – The House of Love (1988)

The House of Love – The House of Love (1990)