×

Recensie

Alternative

24 januari 2019

The Good, the Bad & the Queen

Merrie Land

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: Studio 13

Merrie Land The Good, the Bad & the Queen Alternative 4 The Good, the Bad & the Queen – Merrie Land Written in Music https://writteninmusic.com

De tijd dat alles wat Damon Albarn aanraakt in goud veranderd lijkt voorbij te zijn. Na zijn succesvolle solo album Everyday Robots, en de geslaagde Blur comeback The Magic Whip stellen de laatste twee Gorillaz platen Humanz en The Now Now enigszins teleur. Alle hoop is nu op de onverwachte release van The Good, the Bad & the Queen; Merrie Land gevestigd. Prachtige albumhoes, met daarop acteur Michael Redgrave als buikspreker de in Dead of Night film. Een horror die tijdens de nasleep van de tweede wereld oorlog verschijnt, en feitelijk als voorloper van de Child’s Play filmreeks gezien wordt. Ook hier wordt Albarn door voormalig The Clash bassist Paul Simonon, meestergitarist Simon Tong en de Nigeriaanse drummer Tony Allen, bekend van Fela Kuti ondersteund. Qua aankleding van de leden moet ik sterk aan die van de ska bandjes rond 1980 denken. Een beetje het verlopen straatschoffie die zich een gangsterlook probeert aan te meten. Het sex, drugs en rock & roll leven heeft zichtbaar de sporen op de uiterlijke verschijning van de kernleden achtergelaten. Bij mij maakt het debuut minder indruk vanwege een te hoog tralala en kermismuziek gehalte, hopelijk werkt Merrie Land een stuk overtuigender.

And specially, from every shire’s end of England
The holy blissful Martyr for to seek
That them had helpen when they were weak

De naoorlogse stem die passend Introduction introduceert, sluit perfect bij het door de frontfoto opgeroepen sfeertje aan. Vervolgens komt het kitscherige foute wooncaravan gevoel met nepgoud en grote porseleinen beeldjes weer op. Een sterk bubbelend gorgelend geluid waant mij in de Efteling te midden tussen de hier zo gehate Carrouselpaleis waterorgels. Door middel van sierlijk bewegende spuitstukken wordt water op de maat van de muziek omhoog gespoten en belicht met gekleurde foute kerstboom lampjes. Gelukkig is deze verschrikking in 2010 gesloten, maar dat nostalgie nachtmerrie getinte herinneringen op kan roepen bewijst titelstuk Merrie Land wel. Het flowende tegen de hiphop aanleunende praatzang van Albarn zou passende op een Gorillaz track zijn, maar het is de zoete begeleiding die dit tegenhoudt. Wat zwaar op de hand gezongen, maar het past absoluut bij de weerzinwekkende sound, die juist hierdoor een bepaalde schoonheid oproept. Weer een geniale zet van dit creatieve muzikale wonder. Duidelijk verwoord door een kind van de Margaret Thatcher generatie, welke begint te puberen als The Iron Lady aan de macht komt, en alle daar uit voort komende ellende bewust heeft meegemaakt. De angst voor een nieuwe kansloze situatie dreunt in zijn achterhoofd door.

Is het daadwerkelijk een neusfluit die je daar in het begin van Gun to the Head hoort? Het kan dus nog gekker. Is dit het toekomstbeeld van het Verenigd Koninkrijk? Dat men door de gevolgen van de Brexit financieel gezien alleen nog in staat is om van die goedkope speelgoed instrumenten aan te schaffen. Na een oud relaxt klinkend drummer en bassist interactie komen vervolgens Zuid Limburgs carnavaleske hoempapa tonen voorbij. Een muzikaal rariteitenkabinet met Albarn als kapitein in deze langzaam zinkende Titanic; And The Band Played On werkstuk. Met een haperende rammelende wekkertune vervolgen we Nineteen Seventeen, sterk drumwerk wordt symbolisch de kop ingedrukt. Wat volgt is zeer passende lyric, waarin men afscheid van een sterk kapitalistisch veelzeggende Verenigd Koninkrijk neemt, bezongen als een stukgelopen relatie. Muzikaal wil The Great Fire meer binnenkomen, nog steeds dezelfde benadering, maar nu een heel stuk donkerder en spookachtiger, de Ghost Town van The Good, the Bad & the Queen, alleen wordt hier niet een door werkeloosheid in de slop geraakte stad bekritiseerd, maar een vervallen heerschappij. Albarn neemt in ieder geval met zijn milde God Save the Queen punk slogans een duidelijk standpunt in.

Lady Boston gaat in een kakofonie van door traag elkaar slaapwandelende kinderliedjes over. Hierdoor heeft het iets onschuldigs en beschermends. Die overgang naar het mannenkoor geeft het een mooi statisch einde. Lazy vervolgen we onze reis door een steeds verder afstompende nationalistische kijk op het gebeuren, waar een vermoeid klinkende zanger in Drifters & Trawlers verslag van doet. The Truce of Twilight gaat meer de new wave kant op. Exotische blazers, en tevens hoor je het stoerdere gebalde arbeidersklasse van Paul Simonons The Clash verleden in de lompe In Your Face backings terug. Met Ribbons zoeken ze de intimiteit en warmte op. Klein van opzet, in een statement neergezet welke de verbintenis oproept tussen Wales, Schotland en Engeland (dus niet het Verenigd Koninkrijk) in de duidelijke benoeming van de kleuren van de vlaggen oproept. Deze eenheid wordt vakkundig uitgewerkt. Het verhalende komt nog in het als een dronkemanslied opgevoerde The Last Man to Leave terug. Havenarbeiders, scheepslui en soldaten discussiërend in een café, allen beroepsmatig afhankelijk van een stabiel regerend Brits koninkrijk.

Op het einde staat de goed gekozen albumhoes synoniem voor de gesnoerde volksmond mond. Altijd als marionetten de lijntjes strak gehouden, maar bij enig verzet de verschrikte reactie. In een tijdmachine dwalen we naar 1945 af, de start van een waar wederopbouw. Bij The Poison Tree volgt nog een allerlaatste sneer naar de Brexit. Men plukt de vruchten van een vergiftigde boom, om ziek gemaakt vol overgave het vernieuwde trieste regime te volgen. Damon Albarn windt er geen doekjes om. Heel duidelijk laat hij zijn mening horen, de ene keer meer gecamoufleerd, dan weer zeer treffend verwoordt. Op muzikaal gebied kan Merrie Land zich niet met zijn klassiekers meten, maar van zijn juist gekozen woorden ben ik zwaar onder de indruk.



  1. Introduction
  2. Merrie Land
  3. Gun To The Head
  4. Nineteen Seventeen
  5. The Great Fire
  6. Lady Boston
  7. Drifters & Trawlers
  8. The Truce Of Twilight
  9. Ribbons
  10. The Last Man To Leave
  11. The Poison Tree