Snowstar Records viert dit jaar tienjarig jubileum (Deel 1)
Door op 17 april 2013

Het van oorsprong Utrechtse indie/singer-songwriting platenlabel Snowstar Records viert in december haar tienjarig bestaan. Een goede reden om eigenaar Cedric Muyres eens aan de tand te voelen over het prille begin, zijn ervaringen en zijn bevlogen ambities.

WiM: Dit jaar bestaat Snowstar Records inmiddels alweer tien jaar. Vertel eens hoe het allemaal begonnen is.
“Het is tien jaar geleden begonnen toen ik zelf nog in een punkrock band speelde. Op het moment dat we een eigen plaat wilde uitbrengen, dacht ik: dat kan en wil ik zelf ook wel doen. Dus ben ik begonnen om de platen van bevriende bands te gaan produceren en zo liep deze bezigheid zo’n beetje uit de hand. Ik ben inmiddels een paar jaar geleden afgestudeerd van de opleiding psychologie (haha). Geen verwante link die men kan leggen met waar me momenteel mee bezig houd, maar ik merk wel dat ik meer naar rustige muziek ben gaan luisteren. Punkrock is er dus zowat uitgegaan. Maar die typische punkrock gedachtegang over independent zijn, heeft mij eigenlijk nog wel altijd aangesproken. Ik concentreer me nu meer op bepaalde muziekgenres namelijk: folk, singer-songwriting en indie. Verder heb ik altijd al de Utrechtse muziekscène interessant gevonden. Er zijn van het allerkleinste formaat tot het allergrootste formaat mogelijkheden om op te treden. In de Utrechtse werven langs de grachten worden bijvoorbeeld veel optredens gegeven waar veel verschillende soorten doelgroepen op af komen. Als ik eenmaal een artiest of band ontdek die ik helemaal geweldig vind, wil ik daar vanuit mijzelf iets mee doen. Dan wil ik dat andere mensen dat ook horen, zodat ik daar vervolgens publiek voor kan vinden. Het is een cliché, maar ik heb van mijn hobby werk kunnen maken. Daarnaast ben ik manager van drie verschillende bands namelijk: Kensington, Nobody Beats The Drum en I Am Oak. Dat werk overlapt eigenlijk met mijn bezigheden voor Snowstar Records, omdat ik ook voor die bands publiek wil vinden. Beschouw het meer als een soort van uitgangspunt.”

WiM: Wat zijn jouw ambities met het platenlabel?
“Ik ben tevreden over hoe het momenteel gaat met Snowstar Records. Sinds 2007 ben ik er fulltime voor gegaan en momenteel bestaat het platenlabel alweer tien jaar. Een reden om deze mijlpijl te vieren. Ik heb veel over het jubileum nagedacht en het met de artiesten besproken. Uiteindelijk heb ik besloten om dit jaar een compilatie album te maken van alle artiesten uit de Snowstar Records stal. Het is de bedoeling dat er nog veel meer gaat gebeuren. Ik wil eind dit jaar bijvoorbeeld in Tivoli een event starten, maar weet nog niet precies hoe ik dat ga aanpakken. Na tien jaar is het label nog steeds gezond en blijft het groeien.”

Snowstar_records_logo

WiM: Hoe ben jij aan de huidige artiesten gekomen?
“In deze periode van tien jaar heb ik veel samengewerkt met Stefan Breuer, tevens de bassist van I Am Oak en gitarist van Lost Bear. Hij is vanaf 2007 zeer betrokken geweest bij Snowstar Records. In eerste instantie hebben we alle taken samen uitgevoerd, maar daarna heeft Breuer zich meer geconcentreerd op de productie en het opnemen van albums. Momenteel zijn we bijvoorbeeld bezig met nieuwe opnames van singer-songwriter Bart van der Lee. Breuer neemt die dan in zijn studio op. I Am Oak ken ik via Breuer. De zanger wilde het in eerste instantie eigenlijk niet te groot aanpakken. Hij wilde gewoon liedjes schrijven en vond het bijvoorbeeld fijn om voor tien man in een huiskamer te spelen. I Am Oak is wel één van de eerste artiesten geweest waarmee het meteen goed ging. Daarmee heeft hij Snowstar Records eigenlijk ook op de kaart gezet. En vanaf zo’n moment werd ik ontzettend veel benaderd. Ik kreeg bijvoorbeeld iedere dag brievenpost en mails. Er liggen hier inmiddels stapels muziek van andere bands. Toch luister ik dat allemaal wel. Herrek is een band waarvan ik door Thijs van I Am Oak op de hoogte ben gebracht. Hij zei ooit eens tegen mij dat ‘ik die band maar eens in de gaten moet houden’. Ik ben ze toen gaan bekijken op het Incubate festival in Tilburg. Dat was geen beste locatie helaas; een kroeg waar iedereen tijdens het optreden er doorheen aan het praten was. Daarnaast was een dronken stamgast mijn vriendin aan het proberen te versieren. Maar ondertussen gaf die band daar een top show. Dus toen dacht ik: als ze mij in zo’n situatie kunnen overtuigen, moet het wel echt een goede show en band zijn.”

WiM: Kun je zeggen wie de meest succesvolle artiest is en waarom?
“Kensington heeft bij Snowstar Records heeft een aantal jaren geleden de EP Youth uitgebracht, en dat was de eerste Snowstar release die uitverkocht. Dat was wel een prettig moment, maar ik ben daarna met de band op zoek gegaan voor andere mogelijkheden voor hun albums. Het muziekgenre kwam niet echt overeen met mijn platenlabel. I Am Oak heeft inmiddels de meest verkochte platen. Dat is ook de band die het meest toert in het buitenland. In april gaan ze weer naar Duitsland, Zwitserland en Italië. Ik ga ook wel eens mee met de artiesten op toer, maar doe dat de laatste tijd eigenlijk niet meer zo vaak. Het is natuurlijk allemaal leuk om mee te maken, maar ik heb zelf ook veel werk te doen voor Snowstar. Herrek verkoopt niet zoveel albums als I Am Oak, maar die release is in het begin wel heel goed verlopen. Alle pers die Snowstar in de gaten houden, maar ook prominente kranten hebben over deze band geschreven. Herrek is een artiest die is opgegroeid in een minuscuul dorp in Papua Nieuw Guinea. Dat vinden kranten sowieso al een leuk onderwerp om over te schrijven, maar zijn muziek heeft dus ook iets te maken met de verhalen die hij daar heeft meegemaakt. En die wisselwerking doet het heel goed. Plus dat het een goed album is natuurlijk.”

3

WiM: Waar komt de naam Snowstar Records eigenlijk vandaan?
“Eerlijk gezegd weet ik dat niet zo goed meer (haha). Volgens mij heb ik die naam ooit eens opgeschreven in de tijd dat ik nog jong was. Toen de eerste release kwam voor het label moest ik toch een naam hebben. Zodoende ben ik weer terug op die naam gekomen. Ik heb er verder eigenlijk niet meer over nagedacht. Het is goed zo. Ik heb wel een periode gehad dat ik de naam echt verschrikkelijk vond en het liefst wilde veranderen, maar ik heb in die tussentijd toch wel iets opgebouwd en dat is dan weer zonde om het label een andere naam te geven.”

WiM: Wat zijn je dagelijkse werkzaamheden voor Snowstar Records?
“Ik ben regelmatig weg om de shows van artiesten te bekijken. Daarnaast probeer ik ook bij ieder beginfase van een album mentaal en fysiek aanwezig te zijn. Ook houd ik de artwork in de gaten en voel me verantwoordelijk dat een ontwerp op tijd naar de drukker gaat zodat ik het product van A tot Z mee kan maken. Tussendoor werk ik ook nog eens persberichten uit. Het is dus meer dat ik vóór de release van een willekeurig album druk bezig ben. Als de plaat dan uiteindelijk in de schappen ligt, voel ik me eigenlijk meer een manager. Dan wordt het promo-werk om samen met de artiesten te zorgen dat de aandacht voor de release niet stopt, dat er shows zijn, dat er genoeg video’s naar buiten komen en dat mensen nieuwsberichten kunnen lezen over de desbetreffende bands. De artiesten die momenteel bij Snowstar Records zitten, zijn op zich zelf al creatief. Dus dat is ook prettig om mee samen te werken, want dan kun je samen toch echt iets moois maken.”

Ben je nieuwsgierig naar het vervolg? Het tweede deel volgt snel…