×

Recensie

Alternative

18 september 2019

Paolo Spaccamonti

Volume Quattro

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: Escape from Today

Volume Quattro Paolo Spaccamonti Alternative 4 Paolo Spaccamonti – Volume Quattro Written in Music https://writteninmusic.com

Het probleem bij meesterlijke gitaristen is vaak dat ze hun uitdaging in moeilijk te volgen muzikale hoogstandjes zoeken. Het is natuurlijk geweldig als je van complexe jazz, lastige blues akkoorden, eindeloos gesoleer of uitmuntend klassiek werk gelukkig wordt. De gemiddelde luisteraar haakt dan al snel af, of deze moet daadwerkelijk in de denkwijze van de artiest geïnteresseerd zijn. De Italiaanse Paolo Spaccamonti wordt door zijn collega’s in het vak met veel lof geprezen. Dit resulteert in aangename aanvullingen op albums van landsgenoten welke ook door artiesten in het buitenland opgemerkt worden. Als je van Julia Temp en leden van baanbrekende bands als Can, Dirty Three en Einsturzende Neubaten de aandacht trekt, dan ben je wel ergens toe in staat.

Met de van laatst genoemde band afkomstige Jochen Arbeit maakte hij vorig jaar het sterke CLN. Duidelijk getriggerd door deze indrukwekkende samenwerking laat Volume Quattro zich vooral als het logische vervolg hierop luisteren. Zijn rol als veredelde sessiemuzikant schuift hij aan de kant. Op deze soloplaat hoor je ook veel van zijn abstracte uitgewerkte donkere soundtracks terug. Standvastig zijn eigen visie volgend levert dit een mooi verrassingspakket op.

Het eerste voorbeeld hiervan is de al eerder op verkenningstocht gestuurde single Ablazioni. Met wegvallend sfeerlicht wordt hij in de video juist bewust uit de schijnwerpers gehouden, en concentreert de aandacht zich vooral op het mysterieuze gitaarspel. Met de door postpunk gemerkte rinkelende akkoorden roept hij een indringend film noir gevoel op. Ondersteund door de serieuze duistere begeleidende beats van Davide Tomat kan hij zich hiermee prima in de tripgoth scene plaatsen; het meest zwartgallige uitvloeisel van de triphop.

De aanpak van Paolo Spaccamonti memoreert nog het meeste aan die van sfeermaker Vini Reilly. Nu deze cultheld uit de jaren tachtig ten gevolge van een beroerte op een pijnlijke manier uitgerangeerd is, vult de Italiaan deze vrijgekomen plaats op een waardige manier in. Of hij zich hiervan bewust is, durf ik niet te zeggen, maar zijn speelwijze sluit hier perfect op aan. Al is de muzikale zienswijze totaal anders. Spaccamonti pakt het zelfs nog groter aan.

Met Nessun Codardo Tranne Voi blaast hij mij voor de tweede keer weg. Zo hoort een demonische spaghettiwestern te klinken. Een dikke middelvinger naar Hollywood, die deze van oorsprong Italiaanse country movies zich toegeëigend hebben. Hij pakt hier eventjes een stuk cultuur van de Amerikanen terug, die met dollartekens in hun ogen het gebeuren reorganiseren. Met gemeende boosheid gaat hij totaal op de snaren los.

De met klankspel gevulde dromerige passages vormen bij de kunstwerken een dreigende voedingsbodem. Prachtig opbouwend tot aan de poort van de schemerwereld waarin deze juweeltjes hun vaste woonplaats hebben. Zwaar geaccentueerde holle ritmes geven de vrijheid van de geluidskunstenaar net wat meer diepte zoals in de huwelijksnacht in volle maan gemaakte liefdeskindje van de postpunk en dreampop, Fumo Negli Occhi genaamd. De derde gelukstreffer op Volume Quattro, gevolgd door het hierop naspartelende Tutto Bene Quel Che Finisce.

Herboren in het moeras van verslindende geluidsgolven ontvlucht volgt het excellente epische Luce. Doordat hier te lang met de invulling van stiltes gebruik wordt gemaakt, kan de track zich niet uit de schaduw van de eerder genoemde piekpunten ontworstelen. Ondanks een mooi uitgeschreven geheel blijft het een tikkeltje vlakker. Volume Quattro laat een ongelofelijk goed in vorm functionerende wereldgitarist horen. Wat een genot en voorrecht om hiermee kennis te maken.



  1. Cuocere verdure e fare il brodo con le ossa
  2. Ablazioni
  3. Nina
  4. Nessun codardo tranne voi
  5. Un gelido inverno
  6. Rimettiamoci le maschere
  7. Paul dance
  8. Fumo negli occhi
  9. Tutto bene quel che finisce
  10. Luce
  11. Diagonal