×

Recensie

Alternative

06 december 2016

Natashia Kelly Group

The Uncanny EP

Geschreven door: Philippe De Cleen

The Uncanny EP Natashia Kelly Natashia Kelly Group Alternative 4.5 Natashia Kelly Group – The Uncanny EP Written in Music https://writteninmusic.com

Graag maken we even tijd en ruimte voor The Uncanny EP van Natashia Kelly Group. Dat is een klein, maar vooral intrigerend pareltje van eigen bodem geworden, een uitstekende referentie voor de vele optredens die ze overal speelt. Kelly studeerde in 2011 af aan het Brusselse conservatorium, waar ze onder meer les kreeg van David Linx. Aanvankelijk concerteerde ze als sidewoman, maar eens ze de smaak te pakken kreeg was er ook de behoefte aan een eigen project. Gelukkig maar.

Dat de zangeres geworteld is in de traditie merk je meteen aan de fraaie hoes van Sebastien Hendrickx die onder meer naar Duke Ellington (Orchestra), Ella Fitzgerald, Billie Holiday en The Big Sleep (good ol’ Humphrey Bogart & Lauren Bacall) verwijst. Jazz-erfgoed waar de nog jonge Natashia Kelly maar al te graag op steunt, al presenteert ze op haar ep vooral eigen werk.

Natashia Kelly treedt vaak op in duo, voornamelijk met de ruimschoots ervaren meesterbassist Brice Soniano (Carate Urio Orchestra, 3/4 Peace) maar ook met Yannick Peeters die haar zangcarrière een duwtje in de rug gaf. Maar als vocaliste levert ze even goed en graag een bijdrage aan Lionel Beuvens Motu, waarop naast Soniano ook pianist Alexi Tuomarila en trompettist Kalevi Louhivuori bijdragen. Het is slechts een van de vele projecten van Natashia Kelly, al is er uiteraard ook haar eigen kwartet waarin Kelly naast Soniano op bas omringd is door de Chileense gitarist Juan Parra Cancino die ook in de weer is met live electronics en door de Britse gitarist Edmund Lauret (Nordmann).

Op de EP zijn vier composities te horen, waarbij twee stukken bij elkaar geïmproviseerd zijn. Het illustreert goed dat haar kwartet zich niet laat vastpinnen door een ep of een album. Ook elders valt op dat haar kwartet best een eigenzinnige persoonlijkheid laat zien. Zo is er de meer dan opmerkelijke keuze voor Bob Dylans’ Ballad Of A Thin Man, die een van de meest bevreemdende herwerkingen is die we ooit al hoorden.

Maar laat ons beginnen met een mysterieus traag op gang komend Duke, waarmee vriendelijk geknikt wordt naar een van de allergrootste jazzgoden. Erg aanwezig zijn live electronics die de basis vormen van haast onwerkelijke soundscapes. Die vormen op hun beurt dan weer de grondstof voor de solerende bassist Brice Soniano, waarna respectievelijk ook gitarist Lauret en tenslotte ook Kelly zelf (na enkele minuutjes) inpikken.

Kelly heeft een erg bijzondere stem, die vaak erg hoog en soms erg scherp kan uithalen. Waardoor referenties als die van de ijskoude, kille Nico (of Gretchen Pfaffgen, zo u wil) niet uit de lucht komen vallen. In de vier composities kan ze de meest uiteenlopende, soms kriskras door elkaar lopende stemmen kwijt, en dat is erg knap.

Een fraaie opener, die opgevolgd wordt door een compact en uiterst geconcentreerd Emotions, een erg donkere compositie die helemaal vanuit haarzelf komt. Aan de basis ligt een verkillend donkere soundscape, waar ze wat “yellow moonshine / emotions rising / keep them still” doorjaagt. Ontzettend rauwe emoties. Ook hier weer duikt een erg flexibele en wendbare aanpak op, die ons bij het nekvel grijpt. We zouden zover kunnen gaan om dit stuk haast te beschouwen als een geüpdatete versie van het door Billie Holiday bekend geraakte Strange Fruit, maar laten dat oordeel maar al te graag aan u over.

En dan is er is iets als Eavesdropping, dat al improviserend tot stand kwam. En dat horen we maar al te graag. Het kwartet zoekt naar nieuwe geluiden, naar nieuwe muzikale invalshoeken ook en komt zo tot dit heerlijk speels fragment dat net voorbij de tweeminutengrens ophoudt.

Afsluiten doet het kwartet met een ronduit griezelige herwerking van Ballad Of A Thin Man. Een vreemde keuze die de luisteraar zonder meer over de streep trekt. De bekende regels dropt ze achteloos tegen de achtergrond van ijle electronica. “Something is happening here, but you don’t know what that is”, het zou overigens het basisthema van deze ep kunnen zijn.

Met The Uncanny EP levert Natashia Kelly Group een pracht van een prestatie af. We zijn alvast erg geïntrigeerd door dit verhaal en zijn erg benieuwd naar nieuwe muziek en vooral ook wat dat live zoal oplevert.

Natashia treedt binnenkort in duo op met Brice Soniano op 6 December. Om 12u30 spelen Soniano en Kelly een set in Musée Charlier (Brussel) en in de avond spelen ze om 9u in Hotclub de Gand (Gent)

Het eerstvolgende optreden van Natashia Kelly Group is gepland op 27 April 2017 in De Rataplan.

Meer info : http://www.natashiakelly.com/



  1. Duke
  2. Emotions
  3. Eavesdropping
  4. Ballad Of A Thin Man