×

Recensie

Alternative

16 februari 2017

Matt Watts – How Different It Was When You Were

How Different It Was When You Were There?

Geschreven door: Philippe De Cleen

Uitgebracht door: Starman

How Different It Was When You Were There? Matt Watts Alternative 3.5 Matt Watts – How Different It Was When You Were There? Written in Music https://writteninmusic.com

De in Amerika geboren, maar in België residerende Matt Watts (The Calicos) is een erg integere rasmuzikant die we al even in de gaten houden. Met How Different It Was When You Were There is er nu eindelijk de langverwachte opvolger van Songs From A Window, waarop hij zich onder meer laat begeleiden door Stef Kamil Carlens en Eriksson Delcroix. How Different It Was When You Were There (een hele mondvol) klinkt eerst donker en duister, maar wint door zijn bespiegelingen over de kracht van liefde en vriendschap aan betekenis.

Al van bij de haast tijdloze opener Time Turns As An Engine heeft de songwriter ons meteen genadeloos te pakken. Watts neemt ons mee naar een heel ander tijdperk en maakt indruk met zijn soms archaïsche beeldenrijkdom (zo duikt de dochter van Hesperides op) en taal (“my mind’s asunder and all my love forlorn”). Op muzikaal vlak vallen dan weer de wonderlijke, aan woestijnzand en Ry Cooder refererende gitaarsounds van Geert Hellings (Stanton,..) op.

Tijdens de intro van Joanne – een door weemoedig slidewerk versierd duet met Nathalie Delcroix – bevestigt Watts losjes dat de tape nog steeds a-rollin’ is. De song zelf is een knikje richting Dylan & The Band, helden die steevast inspireren. Het geeft goed weer hoe Watts & co zich laten voorstaan op huiselijke ambacht, warmte en vooral sfeer. Niemand beter overigens om rusteloosheid en eenzaamheid te evoceren dan deze Matt Watts.

De samenwerking met Nicolas Rombauts (ex-Dez Mona, Stef Kamil Carlens, The Colorist,..) en Carlens zelf doen Watts hoorbaar veel goed, want het songmateriaal dat Watts op dit nieuwe album presenteert, mag dan wel voortbouwen op eerder werk, het levert vooral het bewijs van diens muzikale evolutie. En dat heeft vooral te maken met de geweldige muzikanten die hij nu in zijn verhaal betrekt. Zo krijgen we niet langer een soloalbum, maar een echte groepsplaat.

Watts blijft echter de spil en het zijn zijn songs die het basismateriaal vormen. Een van de hoogtepunten is de knappe onderhuidse groove van Your Love Is Not Your Own, die live ongetwijfeld een hypnotiserend moment van wild op hol geslagen americana oplevert. Het tempo daalt daarna wat met het verkillende, onheilspellende How Many Years. Ook het tempo van de countryballad Just One More Man To Be Turned Lose ligt niet erg hoog, al zingt Watts zich in de buurt van een rootsy troubadour als the late great Townes Van Zandt. Ook Cohen blijft overigens een referentiepunt, zeker tijdens prachtsongs als If We’ll Ever Be Here Again – hoogtepunt no. 2 – waarin hij net als Cohen haast in je oor lijkt te fluisteren en wat dromerig even op je ziel krast. Daarop komt Watts bij uitstek naar voren als een door het leven getekende songwriter wiens stem naar de keel grijpt. Zoals pakweg Conor Oberst dat kan.

Naarmate het album vordert, krijgen we sterkere songs want ook het levenswijze Things Have Surely Changed – dat weggelopen lijkt uit Dylan’s Blood On The Tracks – is de moeite. De dagen van Watts zijn veranderd, al zit het venijn in de staart van het album (Endless Twisted Root waarop Björn Eriksson wat opgejaagd elektrische gitaarwerk mag doorjagen en zo spanning opbouwt). En dan is er het ragfijne, door een cocktail van sigaretten, whisky en codeïne beïnvloede Many A Friend Too Kind waarop Carlens opduikt en Watts met de tragiek van een volleerde Hank Williams afscheid neemt. Als bonus krijgen we nog een tot de naakte kern herleid Known Thieves, dat afgesloten wordt met een glimlach.

Een (h)eerlijk, door folk, roots en americana beïnvloed album. Oprecht sentiment en prikkelende, suggestieve verhalen in fijne songs die bijzonder fraai ingekleurd werden door Watts & band en waarop hij het verhalende aspect meer dan ooit naar voren schuift.

Matt Watts stelt het album voor op 2 Maart in de Arenbergschouwburg (Antwerpen). Verder zijn er o.a. concertdata op 4 Maart in in GC De Melkerij (Zemst), 11 Maart Komdis (Dessel), 26 Maart Instore Tune Up (Antwerpen), 22 April Handelsbeurs (Gent), 30 April De Living (Heist Op Den Berg).

Daarnaast trekt Watts ook als support op tour met Stef Kamil Carlens. Concertdata: 4 Mei Dranouter, 7 Mei Mezz (Breda), 10 Mei (Bitterzoet, Amsterdam), 12 Mei Muziekgieterij (Maastricht).



  1. Time Turns As An Engine
  2. Joanne
  3. Your Love Is Not Your Own
  4. How Many Years
  5. Just One More Man To Be Turned Loose
  6. If We'll Ever Be Here Again
  7. Things Have Surely Changed
  8. Days Have Come And Gone
  9. Endless Twisted Root
  10. Many A Friend Too Kind
  11. Known Thieves