×

Recensie

Alternative

13 november 2016

Marianne Faithfull

No Exit

Geschreven door: Philippe De Cleen

Uitgebracht door: Ear Music

No Exit Marianne Faithfull Alternative 3 Marianne Faithfull – No Exit Written in Music https://writteninmusic.com

En daar duikt Marianne Faithfull weer op. De zangeres, een icoon uit de golden sixties, brengt met No Exit zowaar een liveplaat uit. Daarop staan klassiekers die de tand des tijds hebben doorstaan, zoals Sister Morphine, Ballad Of Lucy Jordan en vooral As Tears Go By, maar evengoed laat ze recenter werk los.

Op het nieuwe livealbum, een verjaardagscadeautje geproduceerd door drummer/producer Rob Ellis, documenteert ze haar meest recente Europese tournee na de release van Give My Love To London. Ze wordt omringd door een bende geweldige muzikanten zoals pianoman Ed Harcourt (die onlangs het beresterke Furnaces uitbracht), gitarist Rob McVey, bassist Jonny Ridgewood en Rob Ellis.

La Faithfull tourt de hele wijde wereld rond om er haar oeuvre te presenteren. En ook al wordt ze een jaartje ouder, het verhindert haar niet om waar dan ook te putten uit een erg rijke discografie. Hoewel haar setlist vooral uit nummers van haar laatste album bestaat, presenteert Faithfull – die vijftig jaar op de planken staat – deze hier als deel uit makend van een breder oeuvre.

Wie bekend is met Faithfull zal vast ook haar doorrookte, grofkorrelige, haast stukgezongen stem waarderen. Die biedt bij uitstek een krachtig uitdrukkingsmiddel voor haar experimentele(re) popsound en dito lyrische wendingen.Ook opmerkelijk is haar cynische, wat wrange vorm van humor, bijvoorbeeld tijdens een erg krachtig Falling Back die de set na een wat overbodige intro opent. Ze weet overigens nog steeds een bluesy rock ‘n’ rollnaar haar stem te zetten, zo blijkt uit het van de Everly Brothers geleende The Price Of Love. Daaruit blijkt dat de ze ook in haar eenzamere momenten nadrukkelijk naar de liefde van een publiek blijft hunkeren.

Tijdens haar carrière heeft ze met heel veel mensen samengewerkt, met tekstschrijvers, met muzikanten als PJ Harvey, Billy Corgan, Beck en Damon Albarn. Op dit album blijft ze dat doen, via Ed Harcourt bijvoorbeeld maar ook Tom McCrae, een wat jongere singer-songwriter, duikt op. Zo brengt ze op het album een samen met McCrae geschreven Love, More Or Less.

En dan is het tijd om er een classic tegenaan te gooien. As Tears Go By blijft ontroeren, ook al is het eeuwenoud. ‘I sit and watch the children play / I sit and watch as tears go by’. Dichterlijke regels die live overeind blijven door een eenvoudig arrangement, waarin vooral de piano aan het werk wordt gezet. ‘Come on’, zo vuurt ze zowel haar publiek als haar troepen aan.

Een van de absolute hoogtepunten is het theatrale, door hamerende piano en opjuttend gitaarwerk opgejaagde Mother Wolf (mee geschreven door Patrick Leonard) waarop zelfs een achtergrond-koortje te horen is. Een stevige wind blaast door de song en dat zorgt voor een fantastisch moment, vooral als Faithfull haar hartzeer door haar keel jaagt.

Vervolgens belandt ze bij de “junkie’s corner”, zoals ze het stelt. Sister Morphine ontbolstert maar traag, maar trefzeker. ‘Can’t you see, i’m just gonna score’, zingt ze tijdens een huiveringwekkende, zeven minuten durende versie waarin ze haar bandleden publiekelijk bedankt (‘Very good’ spuugt ze uit) voor hun inbreng.

Het is niet eenvoudig om dergelijke classics uitgevoerd op niveau op te volgen, al volgt er nog wel een door Nick Cave gepende Late Victorian Holocaust en het door Rogers Waters geschreven Sparrows. Om het zaakje helemaal af te werken is er een versie van de feminist anthem The Ballad Of Lucy Jordan, dat op basis van een gedicht van Shel Silverstein geschreven werd. Een verhaal over een suburbane huisvrouw, die zich opgesloten voelt in haar bestaan en eruit wil stappen. Publiek tevreden, Faithfull – die ‘love, love, love!’ exclameert – ook.

Op de DVD – versie breidt ze de selectie uit met songs als Broken English, Last Song en Come And Stay With Me. Daar komen nog enkele bonusjes op, zoals een stuk concert in het Londense Rondhouse (met de Dylan evergreen It’s All Over Now, Baby Blue).

No Exit is direct en rauw. Als er iets op te merken valt is het misschien de lengte. Tien songs, die grotendeels uit Give My Love To London geput werden, bieden een zeker zicht op wat Faithfull live te bieden heeft, maar illustreren vooral dat haar carrière veel rijker is dan dit livealbum doet vermoeden. No Exit is echter een mooie, modernere aanvulling op het iconische en bijzonder sterke livealbum Blazing Away.



  1. Intro
  2. Falling Back
  3. The Price Of Love
  4. Love More Or Less
  5. As Tears Go By
  6. Mother Wolf
  7. Sister Morphine
  8. Late Victorian Holocaust
  9. Sparrows Will Sing
  10. The Ballad Of Lucy Jordan