×

Recensie

Alternative

23 september 2017

Labelle

Univers-Ile

Geschreven door: Philippe De Cleen

Uitgebracht door: InFiné

Univers-Ile Labelle Alternative 3.5 Labelle – Univers-Ile Written in Music https://writteninmusic.com

Na een debuut EP met Kaang en soloalbum Ensemble brengt de uit Saint Denis de Reunion afkomstige Jeremy Labelle opvolger Univers – Ile, een mix van Creoolse muziek en hedendaagse electronica.

Univers Ile is bij eerste beluistering een bijzonder plaatje. Je hoort invloeden uit wereldmuziek, maar het is zoveel meer dan dat alleen. Tijdens de funeraire ode Kou D’Zèl waarmee het album opent, lijkt eerst nog weinig te gebeuren. Veel bestaat uit het oproepen van sfeer. Althans, tot die straffe, smekende vocal van Zanmari Baré opduikt en op de achtergrond gestoeid wordt met pastorale sounds.

Iets verder hoor je speelse electronica, onder meer tijdens Benoîte, een ode aan de muzikant Benoite Boulard die destijds de sega dansstijl in zwang bracht. Opnieuw valt de rol van de gastzangeres, deze keer Nathalie Natiembé, op.

Een van de meest interessante tracks op het album is Soul Introspection. Deels omwille van de kundig in elkaar gestoken electronics, deels ook omwille van de manier waarop percussie en slidegitaar (de Indische gitarist Prakash Sontakke) verwerkt worden. Het type track waarmee het heerlijk wakker worden is.

Met Souviens-Toi duikt er een compositie op waarbij de percussie aanzet tot dagdromen. Daarmee wordt een stukje nostalgie ingezet. Op dat elan wordt verdergegaan met Eveil. Beide tracks lijken te stellen dat het vroeger beter was, al wordt er vooral ingezet op moderne, hedendaagse technologie in een mix met traditionele instrumenten.

Van het kale minimalisme in Om (met vocale inbreng van Maya Kamaty) die herinnert aan de meest duistere klankexperimenten van Tricky tot de tribale percussie van Babette waarin hij een slavengeschiedenis uit de doeken doet, telkens weer valt op dat Labelle gefascineerd is door klank. Zijn best experimentele composities dragen de stempel van zijn woonplaats Saint Dénis zoals Playing At The End Of The Universe duidelijk maakt, maar Labelle voelt zich ook aangetrokken tot moderne mogelijkheden waardoor ook ambient en techno in het klankspectrum zitten.

Her en der levert dat een overweldigende sound op (Nous). Het spel met klanken (bv. de tropisch klinkende fluit van Joao Ferreira in Nouvel Observateur) overtuigt echter niet altijd. Wél is er met het treffend getitelde Grand Maitre een sterke afsluiter. Op die track mag korameester Ballaké Sissoko zijn betoverende meesterschap uitdrukken.

Univers Ile is een bijzondere plaat. We horen vooral dat Labelle volop speelt met klank, instrumenten (slidegitaar, sampler, balafon, kora, zither) en met vocals. Dat levert een apart, sfeervol en sterk door electronica gedomineerd album op.



  1. Kou D'zèl (Featuring Zanmari Baré)
  2. Benoîte (Featuring Nathalie Natiembé)
  3. Soul Introspection (Featuring Prakash Sontakke)
  4. Souviens-Toi (Featuring Hasawa)
  5. Éveil
  6. Om (Featuring Maya Kamaty)
  7. Babette
  8. Noûs
  9. Observateur (Featuring João Ferreira)
  10. Playing At The End Of The Universe
  11. Grand Maître (Featuring Ballaké Sissoko)