Hyro Da Hero – Birth, School, Work, Death
Door op 22 juli 2011

Artiest: Hyro Da Hero
Album_title: Birth, School, Work, Death
Genre: Alternative, Hiphop, Rock
Release_date: 06/14/2011
Label: Stereo Bang Media
Rating: Vierenhalve ster (4.5)
Soundsid: 2918668
Birth, School, Work, Death Hyro Da Hero
4.5
4.5

De combi rap/rock is uitgekauwd, uitgespuugd, platgewalst en lang zo opwindend niet meer als jaaaaaaren geleden. Maar eens in de zoveel tijd staat er iemand op die het genre weer eens de schop onder de kont geeft die het nodig heeft. Hyro Da Hero heeft dat op zijn Birth, School, Work, Death gedaan.

Het probleem met hiphop en rock is wellicht dat beide genres ooit begonnen als taal van de jeugd, dan wel taal van de straat. Een manier om je mee af te zetten tegen de maatschappij. Maar heel kort door de bocht genomen zijn beide genres al een paar jaar van hun angel ontdaan. De genres die het ooit in zich hadden om de wereld te veranderen, zijn nu onderdeel van de wereld waartegen ze zichzelf ooit afzetten. Voor veel artiesten geldt niet langer meer dat ze de boodschap het belangrijkst vinden, maar meer de grote woning waarmee ze vervolgens in MTV Cribs kunnen pronken. Als de genres nog wel eens samen komen, dan is het vaak in de meest lompe vorm. Vette, makkelijk in het gehoor liggende gitaarmuren, voorzien van infantiele raps en her en der een pakkende sample. Je hoort de dollartekens er vaak al vanaf druipen.

Het is daarom verfrissend als er ineens een cd uit is die niet gemaakt is (of tenminste, niet gemaakt lijkt) ter meerdere eer en glorie van allerlei dure bling bling en muzikaal is omlijst met inspiratieloze, lompe riffs. Een cd die de luisteraar bij de kladden pakt en eens even goed wakker schudt. Die cd komt van rapper Hyro Da Hero, is geproduceerd door Ross Robinson en is muzikaal ingevuld door een band die bestaat uit onder meer Paul Hinojos (voorheen At The Drive-In) en Cody Votolato en Mark Gajadhar (afkomstig uit The Blood Brothers). De rockinvloeden komen in deze dus eerder uit de post-hardcore hoek, dan uit de metal. Het levert een explosieve mix op, die ondanks alle geweld heel gebalanceerd klinkt. Ja, de vette riffs zijn er, maar niet ten koste van alles en blijven weg als het materiaal het niet nodig heeft. Dit album is duidelijk gemaakt vanuit een hiphop benadering, niet vanuit de rockbenadering. Nummers als Sleeping Giants en Ghetto Ambience voelen aan als een spervuur dat seconde na seconde doel blijft treffen. De muziek staat volledig in dienst van de vocalen en is retestrak. De raps gaan daadwerkelijk ergens over, maar zijn nergens hoogdravend of pretentieus.

Dat latste geldt voor zo goed als het hele album. Of de muziek nu meer naar traditionele hiphop neigt (The World Stage en Man In My City vallen het meest op hierbij) of wat meer rockt, zoals het al genoemde Ghetto Ambience of Beam Me Up Scotty. Hooguit in de track A Conversation With Hiphop weet Hyro Da Hero even de zelfverkozen status van buitenbeentje te verliezen. In opener The Grudge zet hij zich doelbewust en trefzeker af tegen alle poseurs die met stoere taal zichzelf hiphopper noemen, maar in A Conversation With Hiphop verlaagt hij zichzelf door dergelijke ‘concullega’s’ te dissen tot hetzelfde niveau. Een kleine misser, want Hyro Da Hero heeft zulke flauwe praat helemaal niet nodig. Maar goed, we mogen daar niet te hard over vallen, want met Birth, School, Work, Death heeft Hyro Da Hero een erg opwindend album afgeleverd, dat een groot publiek verdient. Een van de grote verrassingen van 2011.

Tracklist Birth, School, Work, Death:

  1. Grudge
  2. The Worlds Stage
  3. We Still Popular
  4. Man in My City
  5. Ghetto Ambiance
  6. Sleeping Giants
  7. A Conversation with Hip Hop
  8. Fuck You (Say It to Your Face)
  9. Section 8
  10. Beam Me Up Scotty
  11. System Overload