Honeyblood – In Plain Sight
Door op 25 mei 2019

Band: Honeyblood
Album_title: In Plain Sight
Genre: Indie / Pop
Release_date: 05/24/2019
Label: Marathon Artists
Rating: Vier sterren (4)
Soundsid: 3881720
In Plain Sight Honeyblood
4
4

De uit Glasgow afkomstige Stina Tweeddale heeft het zichzelf niet gemakkelijk gemaakt met In Plain Sight. Nadat in eerder stadium al voordat de eerste plaat het licht ziet, mede oprichtster Shona McVicar de band Honeyblood verlaat, lukt het haar uiteindelijk om een prima doorstart te maken met Cat Myers als vaste kracht achter het drumstel. Op 7 februari jongstleden werd er een contract getekend met het onafhankelijke Marathon Artists label en de single The Third Degree gepresenteerd. Dat dit samen valt met de kennismaking van Myers om zich van de band los te koppelen, is een zeer pijnlijke aderlating. De kracht zit hem namelijk zeker ook in de mooie samenzang met de tweede stem. Hoe Tweeddale dit nu alleen op gaat lossen met de komende concerten is nog een groot vraagteken. Hopelijk vind ze snel een vrouwelijke compagnon die deze rol weet te vervullen. De derde langspeelplaat verdient het om door het grotere publiek gehoord te worden, en het perfecte platform daarvoor blijft toch absoluut het podium.

Wat is het heerlijk om gewoon een lekker popdeuntje te horen als het aanstekelijke garage uit surfende The Third Degree. De samenzang roept zeer prettige herinneringen op aan de tijd dat Phil Spector zijn sound nog wist te perfectioneren, en tot uiting liet komen in gevormde meidenbands met een autoritaire leadzangeres. Niet voor niks ligt de titel wel heel dicht tegen het Philly Sound van het in de jaren zestig mateloos populaire band The Three Degrees. Om vervolgens met gemak om te schakelen naar de retro glamrock van A Kiss from the Devil. Wat er vooral uitspringt is de heldere productie van John Congleton, zelfs in de gruizige passages. Of dit de contractverplichting is van Marathon Artists, of de ervaring van Tweeddale hier meespeelt, daar heb ik geen overtuigend oordeel over. Maar het komt wel zo verdomd lekker binnen.

Dat het beëindigen van de muzikale samenwerking niet pijnloos is gegaan loopt als een rode draad door de plaat heen. Thema’s als bedrog en verraad komen zeer nadrukkelijk terug. Een zin als I’m a dormouse and she’s the cat waarmee de opener She’s A Nightmare eindigt zegt al genoeg. Stina beschouwde haar rol onderschikkend aan die van Cat Myers, en zag zichzelf meer als speeltje. Vrouwen winden er minder doekjes om dan mannen, en wraakgevoelens worden directer uitgesproken. Het kwetsen is veel meer doelgericht en eerder een machtsmiddel. Geen gedraai, maar rechtstreeks op het doel af. Het blijft zwaar balen dat je samen een mooi product hebt afgeleverd, en je op het laatste moment in de steek wordt gelaten. Het zal mij niet verbazen dat de teksten vervolgens nog sterk aangedikt worden, voordat de buitenwereld er kennis mee mag maken.

Honeyblood weet het eigenzinnige van de Britpop te combineren met sterke zelfverzekerde Amerikaanse frontvrouwen die in de jaren negentig indierockbandjes naar een hoger level weten te tillen. Nadat ze naar het zelfde getitelde debuut met het tweede album Babes Never Die meer gingen richten op een ruigere gitaarsound, zoekt Stina Tweeddale hier onder meer met elektronica de eenvoudige puurheid op. De songs moeten als basis gewoon goed klinken, en al die andere geintjes er omheen worden minimaal toegepast. De zangeres verbergt een vibrerende kwaadheid in haar stem die net genoeg tegengas krijgt van de lieve backing vocalen. Wat is dit een lekkere feministische punkplaatje geworden, waarbij de aanval voor de afwisseling niet alleen aan de dominante mannenwereld gericht is; hebben we net nodig.

Tracklisting In Plain Sight:

  1. She’s a Nightmare
  2. The Third Degree
  3. A Kiss from the Devil
  4. Gibberish
  5. The Tarantella
  6. Take the Wheel
  7. Touch
  8. Glimmer
  9. You’re a Trick
  10. Twisting the Aces
  11. Harmless