×

Recensie

Alternative

20 april 2019

Foals

Everything Not Saved Will Be Lost Part 1

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: Transgressive

Everything Not Saved Will Be Lost Part 1 Foals Alternative 4 Foals – Everything Not Saved Will Be Lost Part 1 Written in Music https://writteninmusic.com

Foals uit universiteitsstad Oxford start ooit als strak gekapte emo nerds hun muziekcarrière. Yannis Philippakis heeft al lang niet meer het uiterlijk van een schriel verlegen mannetje, maar is volgroeid tot brede zelfverzekerde gast. Ook op muzikaal gebied is het allemaal stabieler, sfeervoller en niet meer zo zenuwachtig en strak dichtgemetseld. Op Everything Not Saved Will Be Lost – Part 1 is bassist Walter Gervers de grote afwezige al valt dit waarschijnlijk niet eens echt op. De plaat is het eerste deel van twee op elkaar aansluitende delen. Sinds kort ligt het overtuigende eersteling in de winkel, in het najaar volgt Part 2. Een nieuw hoofdstuk in de carrière van de band die ons al zo aangenaam met Holy Fire en What Went Down verrast.

Foals is net zo maatschappij kritisch als de artiesten uit de jaren tachtig. Bijna cryptisch verwijzen ze naar het einde van de wereld. Trump, Brexit en Social Media zijn de actuele vijanden. Met het strijdbaare Moonlight vraagt de zanger om vergiffenis. Een lichtgewicht plastic deeltje zwerft als stille getuige door het luchtruim van de aarde. In de kilte van het verstenende Exits grijpen ze tevens naar dat vroegere tijdperk terug. Veel Oosterse klanken, en hard metaalgetimmer. De boodschap zit niet in korte slogans, maar wordt intellectueel toegelicht. Omdat ze geen bassist meer in de gelederen hebben, gaat Foals misschien wel noodgedwongen de meer synthpop kant op. De geweldige uitloop naar het einde toe bevestigd dit nogmaals krachtig.

Door de White Onions beats versnelling voorkomen ze dat het in een zwaar deprimerend postpunk geheel wegzakt. De boosheid en wanhoop zit in de gejaagde benadering. In Degrees heeft de drang om vooruit te sprinten. Met meer hedendaagse klanken streven ze een idealer toekomstbeeld na. De Syrups leegte wordt aangenaam door een huppelende diepe bas opgevuld, waardoor deze als een hervonden vriend de gitaarsound omarmt. Yannis mag het met de gerichtheid van een sluipschutter vocaal afmaken. Weer net zo eenvoudig schakelen ze in On The Luna naar de dromerige eighties om, waar hoog gewaardeerde gitaarneuzelaars zich in allerlei bochten wringen, gaat het Foals ogenschijnlijk gemakkelijk af.

Dat Oosterse percussie probleemloos op versnellende jungle breaks aansluit, blijkt een briljante vondst. Welkom in Cafe D’Athens, waar elke cultuurliefhebber zich thuis voelt. De zon gaat ten onder, dreigt onder te gaan, maar binnen wordt in alle warmte en licht gepoogd om nog heerlijk een kleurrijke strandbal rond te stuiteren. De afwisseling van het maanlicht geeft het de verschijning van een natuurlijke discobol mee. Het druilerige Sunday eist de prachtige leadzang op Het vervelende is dat ze hiermee zichzelf wel heel erg veilig in de middenhoede opstellen. Vrijwel elke Britse band heeft dezelfde inruilwaarde. Weg met het eigen karakter,swingend de polonaise in, verdwijnend in de hossende menigte.

Het sentimentele I’m Done with the World (& It’s Done with Me is hard, en treffend. Groot Brittannië leeft in een alles vernietigende herfst, en het is de vraag of er ooit een nieuwe Britse lente zal volgen. Foals heeft het minder nodig om de hardere kant van zichzelf te laten zien. Hierdoor lopen ze wel het gevaar een risicoloze act te worden. Gelukkig is het hier nog niet het geval, maar ik hou voor Part 2 mijn hart vast.



  1. Moonlight
  2. Exits
  3. White Onions
  4. In Degrees
  5. Syrups
  6. On The Luna
  7. Cafe D'athens
  8. Surf, Pt. 1
  9. Sunday
  10. I'm Done With The World (& It's Done With Me)