×

Recensie

Alternative

14 maart 2019

Eerie Wanda

Pet Town

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: Joyful Noise

Pet Town Eerie Wanda Alternative 3.5 Eerie Wanda – Pet Town Written in Music https://writteninmusic.com

Als alter ego Eerie Wanda presenteert Marina Tadic na Hum nu haar tweede album Pet Town. Deze in Bosnië geboren zangeres heeft alweer een aantal jaren Nijmegen als thuisbasis. In haar begeleidingsband bevindt zich bassist Jasper Verhulst, welke net als Jacco Gardner zijn ervaringen in het indierock bandje Lola Kite heeft opgebouwd. De combinatie van de sixties psychedelica van Gardner, en de jaren tachtig postpunk van Lola Kite is absoluut terug te horen. Dit geeft met het dromerige in echo’s verdrinkende stemgeluid van de frontvrouw een mooi geheel. Samen met de dreampop elementen maakt het een sfeertje die herinneringen met de donkere Amerikaanse soundtracks oproept welke het meer gespecialiseerde publiek voor dit genre naar de filmhuizen trekt. Marina bezit de capaciteiten om zich als een eigenzinnige singer-songwriter te presenteren, dwars tegen alle stromiOpen inzwemmende. Op dit album staan verder keyboardspeler en de minimalistische percussie van Nicola Mauskovic en Marnix Wilmink haar bij. Soms is eenvoudig gebruik maken van de mogelijkheden van het eigen lichaam al meer dan voldoende. Het totaalplaatje vormt een aangenaam geheel, waarbij juist de minder toegankelijke invalshoeken voor een gemakkelijk in het gehoor liggende sound zorgen.

Vanaf de opener Pet Town opener voert Eerie Wanda je mee in een bedje van verwarrende retro Britse jaren negentig merseybeat klanken. Vervolgens zorgt speels handgeklap voor een totaal andere wending. De onvoorspelbaarheid geeft het een eigen karakter die je gedurende de ruim dertig minuten terug hoort. De ene keer door middel van het goedkope gedateerde keyboard gebliep, dan weer met voortsjokkende Big Blue Bird country hoeftrappen. Het is lastig om bij deze titel niet aan grote kindervriend Pino van Sesamstraat te denken. Met licht bibberende vocalenvervorming swingen we door het passende Rockabiller heen. De eigen muzikaliteit van Marina staat centraal in. De akoestische Magnetic Woman gitaarklanken plaatsen je terug bij de zwaarmoedige wavebandjes waarbij de anti-depressiva hun beoogde targets behalen, en er meer luchtigheid ruimte voor in de plaats komt. Op zomerse wijze schudden we de zware kille jaargetijden van ons af. Met het dromerige Moon zou ze Jacco Gardner een goede dienst kunnen verlenen. Een song welke zich met gemak op zijn debuut Cabinet of Curiosities debuut settelt. Toch gaat hier de voorkeur naar de veelzijdigheid van Pet Town uit. De variatie zorgt voor een aangenaam verrassingseffect.

Langzame begeleiding combineert de uptempo Sleepy Eyes zang. Nadat het geklap wordt ingezet, gaat het meer swingend los. Hierbij haalt Eerie Wanda de inspiratie uit de eerste rockende platen welke halverwege de jaren vijftig vanuit de Verenigde Staten via ouderwetse goederendiensten het Europese vasteland bereiken. Het herhalende The Intruder gitaarspel geeft het met zijn gitaarakkoorden een prettig warm kampvuur sfeertje mee. Dit allemaal versterkt door sobere keyboardklanken en een voorgeprogrammeerde drumcomputer. Deze geslaagde mix werkt niet tegendraads, al zou je dat in eerste instantie wel verwachten. Hierdoor komt het zaterdagavond strandgevoel juist meer tot zijn recht. De holle percussie en pingelend Couldn’t Tell gitaarspel van sluit aan bij Big Blue Bird country. Deze dromerige twist maakt het eigen. Dat het gebruik van de mechanische percussie ook in het nadeel kan werken hoor je op Hands Of The Devil. Daarr wil het maar niet overtuigen. Verder allemaal prima gespeeld, maar dit leidt net teveel af. Het afsluitende Truly slaapliedje maakt de cirkel rond. Pet Town vraagt om dit afrondend geheel. Beter kunnen ze niet eindigen.



  1. Pet Town
  2. Big Blue Bird
  3. Rockabiller
  4. Magnetic Woman
  5. Moon
  6. Sleepy Eyes
  7. The Intruder
  8. Couldn't Tell
  9. Hands Of The Devil
  10. Truly