×

Recensie

Alternative

16 februari 2017

Deep Throat Choir

Be OK

Geschreven door: Philippe De Cleen

Uitgebracht door: Bella Union

Be OK Deep Throat Choir Alternative 3.5 Deep Throat Choir – Be OK Written in Music https://writteninmusic.com

Vocaal experiment is in, zo lieten we u recent kennis maken met de throat chants van Tanya Tagac. En ook het door Luisa Gerstein in 2013 opgerichte Deep Throat Choir doet er zijn eigen, unieke ding mee. Gerstein was eerder al te horen in bands als het Britse Landshapes (alternatieve psychedelische rock) en Totally Enormous Extinct Dinosaurs, een Brits electronicaproject rond Orlando Tobias Edward Higginbotton, maar maakt nu deel uit van een volledig door vrouwen beheerst zangcollectief.

Op het door een knappe, schilderachtig mooie hoes voorziene debuut Be OK gaat de groep naar de essentie met vrijwel louter stemwerk en percussie. De erg harmonieuze stemmen die soms kriskras door elkaar vloeien zoals tijdens opener Ada zijn een erg aantrekkelijk gegeven. En toch ervaren we een zekere lichtheid in deze bitterzoete popsong. Al gaat het om meer dan de stem alleen. Zo horen we een pianomotiefje opduiken in de intro van de Ritual Union, een lome gospelsong waarin de vocals van Gerstein & co heerlijk kunnen schitteren.

De menselijke stem heeft immers ongekende muzikale mogelijkheden en dat bewijst ook dit Deep Throat Choir, dat initieel bestond uit een kleine groep van vier, soms onervaren zangeressen die elkaar sporadisch bezochten. Maar al gauw groeide de naam, faam en vooral omvang van de groep zodat stilaan het idee van een album opdook.

En zo kwam de groep terecht bij drumster Zara Toppin die met haar drums en percussie het vrijwel ideale fundament levert voor het all female choir. Zij geeft de composities van Deep Throat Choir een energieke en dynamische kracht en ondersteunt zo het koor, dat eerder al samenwerkte met onder meer Matthew E White, Steeling Sheep en Dillon.

Op het debuut gaat het hoofdzakelijk om de creatie van nieuwe stukken (bijvoorbeeld de disco&beats in titeltrack Be OK, het gelaagde Daydreaming), al duiken er ook een aantal bijzondere herwerkingen op. Bij de zoektocht naar materiaal kwamen verschillende inspiraties (o.a. Björks Stonemilker, het van bij Amy Winehouse bekende In My Bed en Electrelane) op die op dit album een muzikale vertaling kregen.

Luisa wilde een krachtig verhaal neerzetten, op basis van stemmen en teksten. Het gaat daarbij niet om een énkele stem, maar net om de bundeling ervan. De kracht van een koor, zo weten we allemaal, kan immers op emotioneel vlak allesverpletterend zijn. Zeker op die momenten waarop er een haast sacrale rust heerst. Die van eenzaamheid vergeven momenten in de rust van de natuur, waarnaar ook de hoes verwijst. Net op die momenten kan de kracht van de menselijke stem het best uithalen.

Een van de hoogtepunten op dit album is het erg aanstekelijke Burning dat een dansvloer in vuur en vlam kan zetten. Ook het aangenaam wiegende Baby klinkt aardig. En met het door bas en drums ondersteunde Hey Mami zet de groep de Britse roots in de verf.

Het door Dan Blackett (Landshapes) en David Holmes geproduceerde Be OK verzamelt drie jaar aan muzikale ervaringen. Zij zorgden er ook voor dat de intrinsieke energie van het koor ook op plaat overeind bleef. Dat levert een mooi en krachtig album op, waarop vooral vocale samenwerking botgevierd wordt.



  1. Ada
  2. Ritual Union
  3. In My Bed
  4. Hey Mami
  5. The Wave
  6. Stonemilker
  7. Daydreaming
  8. In Berlin
  9. Burning
  10. Baby
  11. Be OK