Cat's Eyes
Treasure House
Het muzikale verbond van Faris Badwan (The Horrors) en de Italiaans-Canadese soprane en multi-instrumentaliste Rachel Zeffira, die na een introductie van Badwan bijzonder gefascineerd raakte producties van Phil Spector en Joe Meek uit de jaren zestig.
Gezamenlijk creëren ze een symbiose van flamboyante girl group sound en barokke pop. Bovendien koestert het duo de nalatenschap van muzikale romances zoals Nancy Sinatra/ Lee Hazlewood die worden aangelengd met meer megalomane toestanden zoals zangkoren uit het klassieke genre en kerkorgels.
Op Treasure House, hun tweed langspeler als je de soundtrack van The Duke Of Burgundy even buiten beschouwing laat, imponeert Cat’s Eyes weerom met een geslaagde collage van die stijlen. Gelaagd werk als Drag en het romantische Girl On The Moon wordt afgewisseld met sobere, haast pastorale passages. Als Badwan het vocale voortouw neemt in een zweverige ballade als Chameleon Queen belanden we in meer ijle sferen met angelieke zangfrases en hemelse trompetjes .
De schelle ritmische girlshouts en twangende gitaren van Be Careful Where You Park Your Car zetten je na een dromerige intro meteen terug met beide voeten op de grond om vervolgens terug naar hogere sferen te stijgen met uitsluitend met klassiek blazersensemble begeleidde sacrale We’ll Be Waiting. Het is die voortdurende wisseling van stemming, de wederzijdse beïnvloeding en de vocale interactie tussen Zeffira en Badwan die dit geheel zo boeiend maakt.