×

Recensie

Alternative

14 april 2017

Cameron Avery

Ripe Dreams, Pipe Dreams

Geschreven door: Philippe De Cleen

Uitgebracht door: Anti

Ripe Dreams, Pipe Dreams Cameron Avery Alternative 4.5 Cameron Avery – Ripe Dreams, Pipe Dreams Written in Music https://writteninmusic.com

Ripe Dreams, Pipe Dreams is een droom van een debuut. De in Perth geboren Avery, bassist bij Tame Impala, beschikt niet alleen over rijpe, volwassen songs maar weet die ook nog van een unieke stem en bijzondere arrangementen te voorzien.

Meer zelfs, het is zijn stem die in sterke mate de stempel drukt op dit debuut. Ze doet af en toe herinneren aan de te vroeg overleden Jeff Buckley, maar ook de flexibele wendbaarheid van Morrissey en het popgevoel van een Ed Harcourt zijn referenties.

Ripe Dreams, Pipe Dreams pakt de luisteraar al van bij de korte, maar uiterst doeltreffende opener A Time And Place meteen in. Een akoestische gitaar die wat dromerige akkoorden speelt waarna Avery al jazzy croonend de luisteraar bij de lurven pakt met nostalgische mijmeringen over onder andere het voortvlieden van de tijd. Provocatief en sentimenteel misschien, maar het illustreert goed dat de muzikant grote risico’s durft te nemen.

Middels een wat filmische intro die zo uit een soundtrack weggelopen lijkt komen we zo aan bij Do You Know Me By Heart. Alwéér sentiment en drama, vooral omwille van de onverwachte vocale wendingen die indruk maken. Avery is niets minder dan een vocale acrobaat die beseft dat hij over een unieke stem beschikt, maar die vooral rond prachtige, op het gevoel inwerkende songs wikkelt.

Een van de trekkers van het album is het wat donkere Dance With Me. Hamerende drums en een assertieve vocal die begeleid door sfeervol en dreigend gitaarwerk uitgroeit tot een van de hoogtepunten. Memorabele melodie en Avery die heel even knikt naar de groten in de muziek (Brel, Cave, Walker, Waits).

Dat hij een goed oor heeft voor melodie en harmonie wordt ook via Wasted On Fidelity duidelijk. Die song zou zo passen in het songboek van Ed Harcourt, met wie Avery een voorliefde deelt voor beknopte, romantische songs met weerhaken.

Mooi is ook Big Town Girl, een soulvolle ode aan Jane die ergens in zijn brein rondzwerft. Avery is een volbloed romanticus, zo blijkt. Toch dient opgemerkt dat het materiaal erg organisch en niet te glad geproduceerd klinkt. Geen trucjes, maar gewoon steengoede songs in een oerdegelijke productie. Tegen dan zijn we al lang overtuigd van Avery’s talent. En wat meer is: de song blijft hangen lang nadat de bright lights in de big city uitgedoofd zijn.

Verlangen en verlies zijn zeer belangrijke inhoudelijke klemtonen. Telkens valt op : beknopte (het lossere, fragmentarische The Cry Of Captain Hollywood) en catchy pareltjes zoals Disposable die alle ruimte geven voor de vocale flexibiliteit van Avery.

Tijdens het uiterst drukke, nerveuze en chaotische Watch Me Take It Away doet Avery onmiskenbaar denken aan Tom Waits, qua ritmiek, onverwachte zijsporen en vitale, dansbare energie. “I aint got time for your perversions, I spend my time transcribing versions of the truth”, zo luidt het.

Zo komen we na de meest experimentele passage aan bij de heerlijke, naar grandeur verwijzende finale waarin vooral An Ever Jarring Moment er nog bovenuit steekt. Alweer omwille van zijn vocals, maar vooral ook omdat hij risico’s durft te nemen en verrast. “I wanted to make something that sounded like the old records I love”, verklaart hij. En net dat bewerkstelligt hij, al blijft Ripe Dreams, Pipe Dreams een verslavend album dat zich niet zo snel laat definiëren. Van harte aan te bevelen voor muziekfans die houden van jazzy croonende pop noir en donkere romantiek in het verlengde van Cave, Harcourt en meer.



  1. A Time and Place
  2. Do You Know Me By Heart
  3. Dance With Me
  4. Wasted On Fidelity
  5. Big Town Girl
  6. Disposable
  7. The Cry Of Captain Hollywood
  8. Watch Me Take It Away
  9. An Ever Jarring Moment
  10. C'est Toi (Extended)