Avontuurlijke tweede dag State-X New Forms
Door op 13 december 2015

Gig_title: State X New Fr
Genre: alternative, jazz, eigentijds, electronic
Loc_venue: Paard Van Troje
Loc_city: Den Haag

Ook de tweede dag van State-X New Forms in het Paard van Troje stond weer bol van de interessante namen. Enig heen en weer lopen, om toch van alles genoeg mee te krijgen, was dan ook absoluut noodzakelijk.

Het Noorse trio Elephant9, versterkt met Dungen-gitarist Reine Friske, trapt af in de grote zaal. Hun set staat bol van de spanning, hypnotiserende grooves en heftige erupties. Vanuit een vaak strakke ritmische basis leggen Friske en roerganger op toetsen Ståle Storløkken lekkere drogerende partijen neer. Hier en daar lijkt de band te knikken naar krautrock maar de term psychedelisch prog- en hardrock lijkt beter op zijn plaats bij deze soms overrompelende set.

Bij Mark Guiliana Beat Music, in de kleine zaal, is het goed druk. Dat zal zeker liggen aan de reputatie van deze nog relatief jonge drummer maar zijn medewerking aan het nieuwe David Bowie-album Blackstar speelt hier ongetwijfeld ook een rol. Ook toetsenist Jason Lindner is op dat album te horen. Mark Guiliana Beat Music laat een prachtige set horen: Guiliana’s creatieve en originele drumstijl waarbij hij vanavond het begrip ‘less is more’ vaak een boeiende en tegendraadse uitwerking meegeeft wordt omlijst door oude synths, geluidsfragmenten, spoken word en soms dub-achtige sferen. Vooral Jason Lindner speelt een opvallende en interessante rol. Een mooie bonus vormt de gastbijdrage van trompettist Avishai Cohen die later op de avond zijn opwachting in de grote zaal zal maken. Het optreden van Mark Guiliana Beat Music, zeer verfijnd en smaakvol, vormt absoluut een van de hoogtepunten van de avond.

Het Belgische STUFF. heeft dit jaar een geduchte live-reputatie opgebouwd met zijn even eigenwijze als pakkende grooves, fijne beats en verrassende zijsprongen. De band uit Antwerpen en Gent (‘Gentwerp’, aldus drummer Lander Gyselinck ) staat dicht op elkaar en vormt letterlijk en figuurlijk een hecht geheel. Opvallende blijft de EWI (electric wind instrument), het elektronische blaasinstrument van Andrew Claes. Na een spacey intro ontaardt het concert in een lekkere dwarse mix van hiphop, triphop, eighties funk, jazz en eigenwijze abstracties. Van de hak op de tak, fragmentarisch, kwikzilverachtig; STUFF. is niet voor één gat te vangen. Een eigentijdse muzikale reis door de afgelopen decennia, vol aanstekelijk spelplezier. Een band om te koesteren.

In de kleine zaal staan vervolgens de krautrocklegendes Jaki Liebezeit (drums) en Hans-Joachim Irmler (toetsen) geprogrammeerd. Het is geweldig dat het festival deze kernleden van respectievelijk Can en Faust heeft weten te strikken maar vanavond weten de heren het potentieel van deze collaboratie toch niet helemaal te laten horen. De repetitieve, immer strakke ritmes en de maalstroom aan elektronica weten zich spaarzaam te bundelen tot een indrukwekkend geheel.

Even verderop op de Prinsegracht, in Prins27, maakt het Zwitserse trio Plaistow veel indruk. Het ijzersterke album Titan krijgt natuurlijk de ruimte. ‘It’s all about the planets of Saturn’, legt de band nog even uit. Het trio – piano, drums en bas – creëert een donkere, akoestische trance door gebruik te maken van herhalingen en vooral de nadruk op de ritmiek te leggen. Het blijft boeiend om te zien hoe Johann Bourquenez zijn piano als percussie-instrument gebruikt, door bijvoorbeeld ook direct op de snaren te spelen. Een boeiend concert dat dan ook goed valt bij het publiek.

Trompettist Avishai Cohen is een van de grote namen op State X. Vanavond doet hij een uniek concert. Als The Big Vicious, met een gitarist, bassist en twee drummers, doet hij een greep uit seventies (hard)rock, funk en jazz. Het blijkt een heel goed idee. De dubbele drums geven de muziek een onontkoombare drive en urgentie mee en de dikke effectvolle bas zorgt voor geestverruimende sferen. Opvallend hoe gemakkelijk Cohen zijn weg vindt en nog steeds als bandleider fungeert in deze toch vrij zware setting. Met soms wah wah-achtige effecten op de trompet trekt hij vaak zelf nog steeds de meeste aandacht. Niet alle tracks zijn stevig overigens. Darker Days bijvoorbeeld is voor een groot deel ingetogener en wordt voorafgegaan door enkele welgemeende complimenten van Cohen aan het adres van de festivalorganisatie. Wat Big Vicious vanavond doet sluit dan ook perfect aan bij de naam van het festival: nieuwe vormen zoeken én vinden.

Lees hier het verslag van State-X New Forms Dag 1.