Adrian Sherwood – : Volume 1
Sherwood At The Controls
Adrian Sherwood is een man met een lange, interessante muzikale achtergrond. Veel gevraagd remixer voor onder andere Depeche Mode, Primal Scream en Skinny Puppy, maar ook de grote man achter het On-U-Sounds label, dat sinds 1979 één van de belangrijkste spelers op het gebied van dubmuziek in de Westerse wereld is.
Gastrecensie: Joost Pijnenburg
Sherwood at the Controls is het eerste deel van een bloemlezing-serie rond de carrière van Sherwood, die zich vooral afspeelt in de nasleep van punk. In deze tijd begon Sherwood met het maken van zijn eigen ‘edits’ van nummers, in navolging van de vele dub mixes uit de reggae scene en was een veelgevraagde producer voor experimentelere bands van het post-punk tijdperk.
Van deze edits zijn er een aantal terug te vinden op de eerste Sherwood At The controls. Bijvoorbeeld het geliefde cult-favorietje Private Armies dub afkomstig van de Dirty Washing EP door punk-modebeeld Vivien Goldman, waar Robert Wyatt op drumt en Keith Levine van PIL gitaar op speelt. Maar het grootste gedeelte bestaat vooral uit de vernieuwende bands uit het post-punk tijdperk, die geproduceerd zijn door Sherwood.
De veelzijdighed van Sherwood’s werk komt hier duidelijk naar voren, van de diepe roots-reggae dub van Prince Far I’s Nuclear Weapon tot het rauwe Middle Mass van The Fall’s Slates EP, die hij produceerde. Deze bands verschillen erg in stijl, maar zijn allemaal duidelijk te herkennen aan Sherwood’s rauwe dub-achtige productie, waar hij vooral nadrukt legt op aanzwellende bassen en schelle gitaren. Sherwood’s eigen project Voice of Authority laat weer een meer door funk beinvloed geluid horen, met zijn wah wah gitaar en echoënde vocalen.
Sherwood at the Controls is een interessant eerste deel in een mogelijke reeks, rond één van de meest eigenzinnige producers en -labelbazen van het post-punk tijdperk. Sherwood kiest hier voor een goede middenweg van post-punk cult favorieten, diepe dub-reggae en bevreemde, instrumentale post-punk dub.